Het nut van een businessplan?

Met een goed opgesteld businessplan kan jij als zelfstandig ondernemer de leefbaarheid van jouw onderneming inschatten. Hoe realistisch zijn je plannen en waar wil je als zelfstandige met je onderneming naartoe?

Maar ook na de start heeft jouw bedrijfsplan zijn nut. Het is een houvast als je voor belangrijke beslissingen staat en een controledocument voor jezelf. Je toetst ermee af hoe goed je het doet, welke doelstellingen je haalde en welke niet. Zo kan je tijdig bijsturen indien nodig. Veel ondernemers nemen minstens eenmaal per jaar – in vele gevallen nog vaker – hun ondernemingsplan erbij en passen dit aan volgens hun huidige situatie.

Ook helpt een ondernemingsplan je om de focus te houden op wat belangrijk is voor jouw zaak. Waar wil je naartoe? En als er zich opportuniteiten voordoen, liggen die in lijn met de doelstellingen van je onderneming?

Wees realistisch en bouw geloofwaardig op

Een businessplan opstellen doe je met de nodige zin voor realisme. De doelstellingen die je vooropstelt, moeten geloofwaardig en haalbaar zijn.
  • S = specifiek: is je doel duidelijk omschreven en concreet genoeg?
  • M = meetbaar: kan je dit doel effectief meten?
  • A = acceptabel: draagt het doel bij tot de realisatie van de visie van je zaak?
  • R = realistisch: is het een haalbaar doel?
  • T = tijdsgebonden: op welke termijn wil je dit doel realiseren?
Een realistisch bedrijfsplan boezemt potentiële investeerders (de bank, familie…) veel meer vertrouwen in. Het bewijst dat je nadenkt over wat je met je zaak wil bereiken. Je plan overtuigt mensen om hun vertrouwen in jou, je idee en je nieuwe zaak te stellen.

Hoe begin je aan je ondernemingsplan?

Een businessplan opstellen volgens een vaste structuur bestaat niet, de mogelijkheden zijn legio. Toch bevat een goed ondernemingsplan een aantal vaste elementen. UNIZO ontwikkelde hiervoor een handige tool, de UNIZO Startsimulator, die je helpt bij het opstellen van een businessplan en een financieel plan.

1. Projectvoorstelling of het doel van jouw bedrijf

Geef een duidelijke omschrijving van je idee en plan. Waarom zullen jij en jouw project slagen? Omschrijf op een heldere manier je ambitie in je bedrijfsplan.

Dit is de ideale plaats om mensen meteen mee te krijgen met je verhaal, te vergelijken met een goede elevator pitch.

2. Bedrijfs-cv

Een korte voorstelling van je bedrijf, jezelf, je competenties … Met andere woorden: dit is je cv als ondernemer.

3. Strategie

Hoe zie je jouw visie, missie en strategie? Wat is dus de leidraad voor jouw onderneming?

4. Marktanalyse

Geef een omschrijving van de sector en de markt waarin je gaat ondernemen. Waar liggen de uitdagingen en de opportuniteiten? Welke kansen zie jij? Wat zijn de trends en evoluties in deze of andere gerelateerde sectoren?

5. Marketingplan

In je marketingplan schrijf je neer welke diensten of producten je zal aanbieden, aan wie en via welke kanalen. Die kanalen kunnen zowel online als fysiek zijn: ga je bijvoorbeeld met een handelspand of via e-commerce werken?

Daarnaast geef je in je bedrijfsplan ook al aan tegen welke prijs je dit zou doen en hoe je denkt hiermee ook je marketing of reclame te bekostigen.

6. Financieel luik

Laat je niet misleiden door deze laatste plaats. Een financieel plan is een cruciaal onderdeel van je ondernemingsplan. Hierin beschrijf je de financiële kant van je bedrijf. Hoe rendabel is jouw zaak en zijn je ideeën financieel haalbaar? Zijn er steunmaatregelen waarop je een beroep kan doen?

Om investeerders aan te trekken, is zon financieel plan een belangrijk onderdeel van je gesprek met de bank. Wil je een vennootschap oprichten (zoals een bv, coöperatieve vennootschap, naamloze vennootschap ...), dan is een financieel plan zelfs verplicht.

Business Model Canvas

Maak gebruik van de populaire methode van het Business Model Canvas om de onderdelen van je businessplan te stofferen. Deze eenvoudige maar krachtige tool toont je welke onderdelen een rol spelen in je business model en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Denk aan:

  • Waarom kiezen klanten voor mij?
  • Hoe ga ik een relatie aan met mijn klanten?
  • Welke kosten en inkomsten heb ik?
  • En vooral, hoe verhouden al deze vragen zich tot elkaar!
Wil je graag persoonlijke begeleiding bij de opmaak van je businessplan en de haalbaarheid van je idee achterhalen?

Twee opties:

Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.