Trend 1: Bewust shoppen

Consumenten bleven zich ook in 2022 bewust van hun aankopen. Dat geldt niet enkel voor de producten an sich, maar ook voor hun portemonnee. Het verschil met voorgaande jaren zit hem in de bewuste afweging tussen prijs en kwaliteit.

In tijden van economische onzekerheid zien we in eerste instantie een paniekreactie in het aankoopgedrag van de consument. Klanten houden hun zuurverdiende centen bij voor de eventueel donkere periode die eraan komt. Na de initiële oppotperiode durft men de geldbuidel wel eens opnieuw bovenhalen, maar dan wel op een doordachte manier.

De grafiek die impulsieve aankopen aantoont, kent elk jaar weer een sterkere daling en dat was voor 2022 niet anders. Ook nu koos de klant steevast bewust waar hun loon naartoe ging. Dat resulteert in eerste instantie misschien in een dalende verkoop ten opzichte van voorgaande jaren, maar het is goed nieuws voor je klantenbestand én dus je toekomstige inkomsten.

De klanten die voor je kiezen, beste handelaar, doen dat namelijk na een grondige afweging en dat maakt het behouden van je cliënteel (en het aantrekken van nieuwe klanten) heel wat makkelijker.

Nu is het aan jou om deze bewuste shoppers om te zetten in ware ambassadeurs van jouw zaak. Dat kan al met een tijdsinvestering van één uur per maand en een maandelijks budget van slechts € 19,95. Bekijk je opties hier.

Trend 2: Lokaal versus online

Bij die bewuste keuze hoort ook het aspect van lokaal shoppen. Hoewel de online giganten nog steeds hun voordelen kennen, is het niet langer onmogelijk om als lokale handelaar met hen te concurreren. Hoera!

De nadelen van massaproductie worden steeds vaker benoemd en men verkiest meer en meer (humanitaire) duurzaamheid boven gemak.

Natuurlijk blijft next day delivery een pluspunt dat de groten uitspelen en waarmee ze vaak ook de veldslag winnen. Maar de lokale handelaar kent een ware wederopstand door hun kwalitatieve en persoonlijke klantenopvolging. Maar dat wist je natuurlijk al!

De kunst zit hem in het aanbieden van uitzonderlijke beloningen in ruil voor deze waardevolle klantenloyaliteit. Je klanten krijgen zo namelijk deals die ze nergens anders vinden en jij kan aan de slag met hun klantgegevens om hun shopbeleving nóg beter te maken… en jouw verkoopcijfers, die schieten hierdoor ook de hoogte in.

Trend 3: Digitalisering

We hadden het eerder al over het gemak van digitale klantenbinding en dat gaat hand in hand met jouw lokaal handelaarschap. Sterker nog, het is de perfecte aanvulling.

De juiste beloningen charmeren zowel trouwe als nieuwe klanten. En daarvoor geven ze graag iets in de plaats.

Bij Joyn hebben we als doel om jou de nodige klantengegevens te bezorgen, die je nadien kan inzetten voor meer bezoeken, een hogere gemiddelde aankoopsom én meer omzet. Die waardevolle klantendata ontvang je door loyale klanten te creëren. En dat doen we samen snel en eenvoudig via jouw handelaarsplatform.

Door gebruik te maken van het loyaliteitsprogramma van Joyn begrijp je je klanten beter en kan je sneller en efficiënter inspelen op hun noden en wensen. Het resultaat? Ze komen vaker terug om te genieten van jouw service.

Net daarom is het zo belangrijk om de juiste beloningen te linken aan de juiste klanten. Doe je dit correct, dan creëer je een instant gevoel van voldoening en zijn ze sneller geneigd om je opnieuw te bezoeken.

Ben je benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Boek dan snel een gratis kennismakingsgesprek met een van onze succes coaches en we loodsen je er graag doorheen.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.