Groeit de omzet van mijn concurrenten?

Hoe doen vergelijkbare ondernemingen in jouw branche het eigenlijk? Een goed beeld geven de omzetcijfers; als veel van jouw mogelijke concurrenten jaar op jaar een stijgende omzet hebben, is de kans groot dat jij in een groeiende markt gaat ondernemen. Dus check deze erop na via het handelsregister op de website van de Kamer van Koophandel. Wist jij dat via het handelsregister het eveneens mogelijk is om van specifieke concurrenten cijfers te achterhalen? Doen!

Hoeveel starters en stoppers zijn er elk jaar?

Concurrenten zijn één, maar daarnaast is het ook belangrijk om een goed algemeen beeld te vormen van de branche. Doe dat via sectorinformatie van het Ondernemersplein; hier vind je algemene omzetcijfers van bedrijven binnen jouw sector. Bovendien kun je nagaan hoeveel bedrijven elk jaar binnen dit segment starten en hoeveel er stoppen. En bekijk ook hoe zich dit over de jaren ontwikkelt.

Welke trends zijn er in mijn branche?

Financiële cijfers zijn belangrijk, maar niet het enige waarnaar je moet kijken. Probeer via de brancheorganisatie te achterhalen welke trends er spelen binnen jouw branche. Op deze pagina van MKB Nederland zijn de websites van belangrijke brancheverenigingen te achterhalen. Combineer deze informatie vervolgens met cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en kijk bijvoorbeeld naar hoeveel aanbod er is van personeel binnenin jouw branche.

Wie is mijn directe concurrent?

Net zoals financiële cijfers, zijn ook algemene cijfers belangrijk, maar deze zijn niet allesbepalend. Probeer uit te vinden wie de voornaamste concurrenten zijn voor de producten of diensten die jij wilt verkopen. Hoe pakken zij het aan? Ga na welke kennis of vaardigheden jij hebt die zij niet bezitten en wees ook eerlijk naar jezelf: is het een hele grote speler en kan jij de concurrentie aan?

Wat wil mijn potentiële klant? 

Naast jouw concurrenten, wil je ook jouw potentiële doelgroep onderzoeken. Dit kun je doen door kwalitatief en kwantitatief onderzoek, maar het liefst door een combinatie van beiden. Houd bijvoorbeeld enquêtes over jouw product of dienst onder een groot aantal respondenten en daarnaast diepgaandere, persoonlijke interviews met een kleiner aantal mensen.

Hoe ga ik mijn klanten bereiken? 

Tot slot, ook al heb je het meest fantastische product ooit, als niemand ervan weet heb je er nog niets aan. Daarom moet je voordat je start met ondernemen, al een goed marketingplan opstellen. Misschien heb jij als startende ondernemer weinig budget voor traditionele reclame dus wees creatief en denk dan eens aan guerrillamarketing of een slimme Social Media strategie.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.