Duurzaam groeien
Wanneer je een zaadje plant, wacht je dan gewoon af? De kans is klein dat enkel afwachten lekkere tomaten of aubergines oplevert. Wat doe je waarschijnlijk eerder? Je steekt tijd en moeite in je moestuin om het plantje alle kansen te geven om te groeien: zonlicht, water, extra voedingsstoffen.Dat doe je ook met je zaak. Wie wil groeien en blijven groeien, moet het slim aanpakken.
- Goed groeien begint bij je ingesteldheid: durven ervoor gaan, doorzetten
- Groeien is goed, maar niet ten koste van de basisbehoeften van je klanten: zorg ervoor dat je klant centraal blijft staan, zo creëer je meerwaarde
- Weet waarom je wil groeien, waar je naartoe wil en hoe je het aanpakt
Prognose op papier
Bij de opstart van je zaak heb je een financieel plan opgesteld. Het is bij iedere aanwerving interessant om dat opnieuw te doen. Op die manier zet je een prognose op papier voor de komende periode. Bekijk welke mogelijkheden er zijn om te groeien.- Neem je cashflow onder de loep en optimaliseer waar nodig
- Hou rekening met onvoorziene omstandigheden
- Bekijk of het tijd is om je eenmanszaak om te vormen naar een vennootschap
- Investeer in extra personeel
- Huur of koop een (groter) pand
- Maak je onderneming bekend bij een groter publiek (marketing, sociale media…)
Uiteraard heb je nooit 100% zekerheid. Een onderneming runnen is altijd een beetje spannend. Het risico hangt vaak ook af van de sector waar je in zit. Heb je veel concurrenten? Hoe groot is de vraag naar jouw dienst?
Twee concrete voorbeelden
Stel, je bent een schrijnwerker die het enorm druk heeft. De komende zes maanden zit je agenda vol. Je krijgt het werk zelf maar net rond, dus je neemt iemand vast in dienst om bij te springen. Door die extra werkkracht kan je nu ook meer werk aannemen. Op die manier blijft je zaak niet stilstaan, maar groei je door naar een bloeiende onderneming. Het risico van je investering in een extra kracht is in dit geval vrij beperkt. Er is bovendien een grote vraag naar goede schrijnwerkers.Of je hebt bijvoorbeeld een cateringbedrijf. De lente en zomer komen eraan en dat betekent trouwfeesten, communiefeesten en babyborrels. Je hebt binnenkort vijf grote feesten op korte tijd. Hard werken dus, de komende weken en maanden. Maar je weet ook dat het feestgedruis in de herfst en winter op een laag pitje staat. Daarom kies je ervoor om enkel mensen met een tijdelijk contract in dienst te nemen. Een gelegenheidsmedewerker of jobstudent helpt je in de drukke periodes. Wanneer het minder druk is, heb je de kost van een werknemer niet. Een voltijdse werkkracht zou in dit geval een te groot risico zijn voor je zaak. Je moet hem/haar betalen, zelfs al komt er niet veel geld in het laatje.
Groeien is...
De bovenstaande voorbeelden maken duidelijk dat groeien iets anders inhoudt voor elke onderneming. Voor de schrijnwerker met handen te kort, creëert een medewerker ademruimte. Door de nieuwe werkkracht hoeft de zaakvoerder geen opdrachten of klanten te weigeren en blijft de service op peil.In het tweede geval merk je dat er meer onzekerheid is door de pieken en dalen in opdrachten, wat eigen is aan de sector. Maar wanneer de opdrachten binnenstromen, gebeurt dat volop. Een tijdelijke werknemer is de manier om de pieken op te vangen en voluit voor je klant te gaan. Zo overbrug je de daling in opdrachten ook beter. Groei komt er uiteraard niet meteen, het is een langzaam proces. Een zaak laten bloeien gaat ook samen met groeipijnen.
Nieuws
Nieuwe wetgeving: ziek tijdens verlof
Lees meer
Nieuwe regelgeving rond flexijobs
Lees meer
Mail Boxes Etc. : HET logistieke concept op maat voor franchisenemers en klanten
Lees meer
Belchicken kondigt strategisch partnerschap aan voor expansie in West-Afrika
Lees meer
Artion : Nieuwe Expert op Franchise.be
Lees meer
Getuigenis van Laurent Trilof, franchisenemer CAVAVIN in Perpignan
Lees meer