Sindsdien heeft Olivier Mermuys het franchisenetwerk in Frankrijk en daarbuiten ontwikkeld.

In de loop der jaren is CAVAVIN de partner geworden van meer dan 300 wijn- en gedistilleerdproducenten. Met 2000 referenties van wijngaarden die bijna uitsluitend met CAVAVIN werken, biedt het merk producten met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

De wijnhandelaren van CAVAVIN zijn zelfstandige ondernemers, welke voordelen hebben zij binnen het merk?

“Bij CAVAVIN laten we onze wijnhandelaren hun keuzemogelijkheden uitbreiden. Je kunt wijn niet verkopen zoals je een ander product zou verkopen. De wijn moet bijvoorbeeld aansluiten bij de culinaire specialiteiten van de regio waar de winkel is gevestigd. Daarom leggen we hen niet het hele wijnassortiment op. Onze wijnhandelaren hebben de mogelijkheid om (in overleg met het bedrijf) zelf bepaalde wijnen te kiezen, en wel tot 30% van het complete assortiment. Deze aanpak benadrukt de waarde van lokale spelers, wat een groot voordeel is voor zowel de franchisenemer als de producenten. Bovendien biedt het de mogelijkheid om vanuit lokaal oogpunt een breder klantenbestand te ontwikkelen."

“Regelmatig kunnen onze wijnhandelaars, om hun verkooppunt te promoten, proeverijen organiseren, wat de klanten erg op prijs stellen. Tijdens deze evenementen wordt de sfeer in de winkel gewaardeerd en vaak zijn het mooie momenten van gezelligheid.”

Wat zijn uw plannen voor België?

“Momenteel wordt 20% van onze omzet buiten de Franse grenzen gegenereerd. We zitten in meer dan 10 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zwitserland en binnenkort Georgië, een historische wijnproducent. In januari 2023 hebben we ons tweede verkooppunt in België geopend in Gosselies. We kijken ernaar uit om het netwerk uit te breiden naar andere steden zoals Brussel, Antwerpen, Namen, Luik en Brugge. We weten dat onze Belgische buren echte fijnproevers zijn en hun maaltijden graag begeleiden met een goed glas wijn!”

LEESTIP >>> Getuigenis van Julie et Nathan, nieuwe CAVAVIN franchisenemers in Gosselies

De ontwikkeling van een franchisenetwerk betekent regelmatig nieuwe ideeën opdoen, welke zijn dat?

“De ontwikkeling van het merk wordt nauwgezet bestudeerd, of het nu gaat om nieuwe samenwerkingen met wijnboeren die aan de lijst worden toegevoegd, we hebben communicatie op sociale netwerken opgezet, wat nu essentieel is, marketingcampagnes, seminars om franchisenemers en producenten te ontmoeten, enz. Met als erezaak de familiale ingesteldheid van het merk zoals bedacht door de oprichter te behouden.”

Wijnhandelaar worden betekent voor veel mensen veel ervaring hebben in het vak, en het is ook een product dat een beetje eng is voor jonge ondernemers van 25-35 jaar, toch?

"Ja, absoluut, u heeft helemaal gelijk! Er is echter absoluut geen productkennis nodig. Bij CAVAVIN zullen we onze kennis delen, waardoor u die kunt waarderen. We hebben veel jonge franchisenemers in Frankrijk die noch uit de hotelsector komen, noch sommeliers zijn. De trends veranderen, tegenwoordig zijn steeds meer jonge mensen geïnteresseerd en het zijn niet alleen mannen, ook vrouwen brengen een meerwaarde voor onze winkels en indirect voor het netwerk.”

Als u zegt: we gaan onze kennis delen, wat bedoelt u daarmee?

“Het gaat om een opleiding van drie weken, waarvan één in Saint-Emilion - Libourne. Het zal de toekomstige ondernemers in staat stellen om te leren over de belangrijkste families, de druivenrassen, de productie, hun oorsprong, de studie van de culturen, en natuurlijk de beste combinaties die je kunt maken met voedsel. Dankzij bezoeken aan chateaux zullen veel van de geheimen van dit prachtige product worden onthuld. Hierna volgt 1 week op het hoofdkantoor van CAVAVIN, om kennis te maken met de belangrijkste contactpersonen die de franchisenemer gedurende de hele samenwerking voor, tijdens en na de opening zullen helpen. Onze franchisenemers worden begeleid en ondersteund, het belangrijkste voor ons is dat hun project een succes wordt!”

Conclusie van de redactie:

Tijdens mijn gesprek met Olivier Mermuys, CEO van CAVAVIN, heb ik kunnen vaststellen dat passie het belangrijkste punt blijft, dat deze wereld, in tegenstelling tot "gevestigde" ideeën, nog steeds toegankelijk is, dat je geen ervaring hoeft te hebben, of een opgeleide kenner moet zijn om op een dag je eigen winkel te openen. Alles kan geleerd worden! Het is de liefde voor de grond, de mensen en het verlangen om te delen en te adviseren over een uitzonderlijk product dat u tot franchisenemer van dit zeer fijne merk zal maken.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.