E-commerce maakte de laatste maanden een enorme groei door, “dankzij” de pandemie. Wegens de lockdownmaatregelen pasten de consumenten hun koopgedrag snel aan. Anderzijds mochten de handelaars een tijd lang geen klanten meer over de vloer krijgen. Om niet helemaal te moeten sluiten, installeerden ze een webshop. Wat doen ze nu met hun online shop, nu de gezondheids- en economische crisis nog steeds hevig woedt?

Belgen ontdekken massaal e-commerce

Uit noodzaak, omdat de winkels gesloten waren tijdens de lockdown, begonnen de Belgische gezinnen zich op het internet te bevoorraden. Deze evolutie was merkbaar in alle sectoren, van producten voor lichaamsverzorging tot sportuitrusting, van speelgoed tot kleren. Het aantal bezoekers van de e-shops steeg soms met tientallen procenten. Vóór de lockdown werd 31% van de sportuitrusting online gekocht, erna was dat 47%. Volgens een studie van Nielsen steeg dat aandeel bij kleding zelfs tot 55%. En China laat zien dat consumenten na de lockdown niet plots weer massaal in fysieke winkels gaan shoppen, als een soort inhaalbeweging.

Eerder stabilisatie dan terugkeer naar de situatie vóór COVID-19

U hoort wel eens dat dit uitzonderlijke koopgedrag na de crisis weer in zijn oude plooi zal vallen. Maar dat blijkt niet uit deze studie. De online sector zou integendeel versterkt uit de crisis komen. Het aandeel van de webwinkels zou stabiliseren, terwijl de verkoop in fysieke winkels nooit meer als vroeger wordt. Om bij dezelfde voorbeelden te blijven: online verkochte sportuitrusting steeg van 31 naar 47% en zou volgens ramingen op 38% stabiliseren. Dezelfde evolutie bij kleding: de online verkoop zou terugvallen op 51%.

Uw webshop behouden, ontwikkelen en versterken

Het koopgedrag van de Belgen lijkt dus definitief veranderd. Misschien heeft u als handelaar bij het begin van de crisis een tijdelijke webshop geopend of bent u actief geworden op een marktplaats om producten te verkopen. Deze verder ontwikkelen is vandaag de boodschap. Denk daarbij aan SEO (Search Engine Optimalisation) door de juiste zoekwoorden te gebruiken, aan leveringen, productcatalogi, betalingsmiddelen of een rechtstreekse link met uw Facebook-pagina voor de klantenbinding van uw bestaande klanten of om potentiële klanten aan te trekken. Kortom, een echte webwinkel op maat, afgestemd op jouw identiteit, die een optimale gebruikerservaring biedt en makkelijk terug te vinden is via de zoekmachines.

Hoe investeert u in uw webshop en met welk bedrag? Neem contact op met een Beobank-adviseur om dit te bespreken.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Nobi: Een Revolutionair Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer
Esprit opende nieuwe franchise winkel in Halle Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.