Neem Gratis deel aan de virtuele "Home & Garden" Franchise beurs op 24 maart

Waarom ketens zoals Starbucks niet voor franchise kiezen...

Ze hebben geen geld nodig
Al is dat misschien iets te scherp gesteld, elk bedrijf verdient uiteindelijk graag, maar ze hebben niet direct een kapitaalinjectie nodig. Ook met het eigen vermogen kan de keten snel genoeg groeien.

Eigen vestigingen leveren meer op
Stel je voor: je opent een franchise van een koffieketen en draait een omzet van ongeveer een miljoen euro per jaar. De franchisegever zal daar 5 tot 10% van de omzet aan overhouden. Bij een eigen vestiging is dat echter al snel 20%. Ze houden er dus veel meer aan over.

Hoge kwaliteit dienstverlening garanderen
Waarom ga je naar de ene koffieketen en niet naar de ander? De locatie, de prijs, of misschien de manier waarop je koffie wordt gezet, hoe schoon het toilet is en de gezellige sfeer?

Een franchisegever heeft minder controle over de kwaliteit van zijn franchisenemers dan bij eigen vestigingen. Zeker in de beginfase heeft een franchisegever nog niet genoeg handboeken en trainingen beschikbaar.

Sneller beslissingen nemen

Franchisenemers zijn je zakenpartners. Dus als je het menu wilt aanpassen of een marketingcampagne lanceren, zal daar vaak overleg over zijn. En wat nou als een losse franchisenemer het anders wil doen? Sommige organisaties hebben geen zin in al dat overleg en nemen liever alle beslissingen zelf.

Een sterk merk opbouwen

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Waar je als groot bedrijf jaren doet over het opbouwen van een sterk merk, kan een franchisenemer zomaar roet in het eten gooien door een te eigengereide koers te varen. Overigens kan een manager van een eigen vestiging ook rare dingen doen, maar daar kom je dan weer makkelijker vanaf.

Meer informatie over de keuze om al dan niet uw concept via franchise uit te bouwen bekomt u bij onze Partner Franchise Expert Francorp België

 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis