De belangrijkste vaststelling is dat het afgelopen jaar de hoogste stijging kende in verkoop met bijna 15%. En dat het assortiment ondertussen 113 producten telt waarvan 62 vegan zijn. 2019 is dan ook het momentum voor een verdere groei van het vegetarisch assortiment. Plantaardige producten zijn de talk of the town, dat is duidelijk. Meer en meer klanten zijn dan ook bezig met dierenwelzijn, gezondheid en duurzaamheid.
De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn redelijk verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie, enz.). Ze zijn ook heel gevoelig voor innovatie en lokale producten en vertegenwoordigen ongeveer 80% van de kopers in de afdeling vegetarische producten.
Vegetariërs (20% van de kopers van de afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Ze koken vaak met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100% veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is dan ook met 20% gestegen. Vandaar dat nu al de helft van het vegetarisch assortiment veganistisch is.
- Een verkoopsgroei van bijna 15%
- Helft van het assortiment is veganistisch
- Een sterke link tussen vegetarische producten en bio
De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn redelijk verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie, enz.). Ze zijn ook heel gevoelig voor innovatie en lokale producten en vertegenwoordigen ongeveer 80% van de kopers in de afdeling vegetarische producten.
Vegetariërs (20% van de kopers van de afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Ze koken vaak met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100% veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is dan ook met 20% gestegen. Vandaar dat nu al de helft van het vegetarisch assortiment veganistisch is.
Vegetarisch product van het moment: de vegetarische burger
Het assortiment van Delhaize is het grootste van België. En dit jaar is er één product dat eruit springt: de vegetarische burger. Dit alternatief voor een klassieke hamburger wordt meer en meer gesmaakt door de klant, vooral door de betere kwaliteit en smaakbeleving die dicht aanleunt bij de bestaande vleesproducten. Burgers blijven bij uitstek het populairste product in het gamma. Denken we maar aan de producten van Greenway en Garden Gourmet. Ook vegetarische charcuterie blijft het zeer goed doen.Delhaize spant zich elk jaar opnieuw in om dit assortiment uit te breiden en aan vegetariërs; veganisten en flexitariërs een steeds gevarieerdere keuze aan te bieden. Het vegetarische assortiment bestaat nu uit 113 producten waaronder 62 100% veganistische producten en een dertigtal bioproducten.
Nieuw is dat Delhaize ook extra aandacht besteedt aan de promoties rond deze producten. Wanneer bvb het gehakt in promotie staat, dan zullen de klanten genieten van dezelfde promoties voor de vegetarische alternatieven. Tot en met woensdag zullen alle klanten kunnen genieten van een 1+1 promotie op alle vegetarische producten.
Nieuws
Nieuwe wetgeving: ziek tijdens verlof
Lees meer
Nieuwe regelgeving rond flexijobs
Lees meer
Mail Boxes Etc. : HET logistieke concept op maat voor franchisenemers en klanten
Lees meer
Belchicken kondigt strategisch partnerschap aan voor expansie in West-Afrika
Lees meer
Artion : Nieuwe Expert op Franchise.be
Lees meer
Getuigenis van Laurent Trilof, franchisenemer CAVAVIN in Perpignan
Lees meer