78%

Dat is het rapportcijfer dat de retailgroep krijgt van zn eigen medewerkers, op de vraag of Ahold Delhaize een inclusieve werkplek is. Dat is 4% beter dan in 2018. 54% van de 380.000 medewerkers zijn vrouwen. In de raad van toezicht is dat momenteel 33% en in de bestuursraad zal dat vanaf april 25% zijn: dan treedt namelijk de Britse Helen Weir toe, een financieel experte met ervaring bij onder andere Marks & Spencer en John Lewis. Van alle leidinggevende functies is 31% vrouwelijk.

1.989

Het aantal winkels met zelfscanoplossingen binnen het Ahold Delhaize netwerk blijft stijgen: het zijn er nu 1.989 van de in totaal wel 6.967. De Amerikaanse keten Stop & Shop heeft zelfscanners al in 96% van haar winkels. Technologie is een belangrijke drijver voor de groep. Over het hele jaar genomen gebruiken elke maand gemiddeld 5,4 miljoen shoppers een mobiele app van het bedrijf. 66% van de omzet wordt gegenereerd door houders van een getrouwheidskaart. Recordhouder is Food Lion met 85%.

56.681 ton

Zoveel voedsel schonk Ahold Delhaize vorig jaar aan voedselbanken. Ook doneerde de retailer 17,5 miljoen euro aan gemeenschapsprojecten. Alle uithangborden van de groep engageren zich. In de VS neemt bijvoorbeeld Food Lion deel aan het “Feeding America” liefdadigheidsprogramma: tegen eind 2025 wil de keten meer dan 1 miljard maaltijden weggeven. In Roemenië stimuleert de groep zn medewerkers om deel te nemen aan vrijwilligersactiviteiten onder de noemer “12 Acts of Kindness”. Zopas maakte Ahold Delhaize nog hogere duurzaamheidsambities bekend: de strijd tegen voedselverspilling is daarin één van de prioriteiten.

48%

Dat is het aandeel gezonde producten dat de groep verkoopt onder eigen merken. Tegen 2021 moet dat 51% worden. Om de transparantie in de productieketen te verbeteren en de productinformatie vlotter beschikbaar te laken, zal Ahold Delhaize onder andere inzetten op artificiële intelligentie en blockchaintechnologie: eerst voor verse groenten en fruit, later ook voor zeevruchten en vlees. Ook gepersonaliseerde voedingsinformatie voor shoppers staat op de planning.

51 miljoen euro versus 3,5 miljard

Het eerste cijfer is de e-commerceomzet in België, het tweede die in Nederland. Een contrast om hoofdletter U tegen te zeggen. In België groeide online met 14,4%, vooral dank zij het succes van de bezorgdienst van Delhaize. In Nederland bedroeg de groei meer dan 30%. Dat de Nederlandse e-commercemarkt qua maturiteit al enkele stappen verder staat, is een understatement. Uiteraard zit er een vertekening in de cijfers: de omzet van bol.com wordt volledig aan de Nederlandse tak toegewezen. De retailer maakt geen apart cijfer bekend over de onlineomzet van Albert Heijn. Volgens Twinkle bedroeg die in 2018 al 565 miljoen euro. Meer dan het tienvoudige dus van Delhaize in 2019.
Nieuws
Vanbreda Logo
De gemoedsrust van een cyberverzekering Lees meer
GEOCONSULTING Logo2020 RVB Title Baseline Color Positif
Functionele diversiteit: een kans of een hindernis voor ontwikkelaars? Lees meer
Een nieuwe lente, een nieuwe 8tea5! Lees meer
Colruyt krijgt goedkeuring voor overname 54 Match- en Smatch-winkels Lees meer
Discountketen Leader Price verdwijnt uit België Lees meer
Heropening Spar Linkeroever Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.