2015 Pierre Mertens stuurt zijn franchiseaanvraag rechtstreeks naar Heytens. Dan begint een mooie heroriëntatie. Pierre was al zelfstandig, zeer geïnteresseerd wil hij zijn eigen winkel openen.

Tijdens zijn rekruteringsproces als franchisenemer is de prioriteit van Pierre om in de Brusselse regio te blijven. Op dit moment geen mogelijkheid voor hem om zijn franchiseproject te starten. Het merk bood hem vervolgens een functie aan op het hoofdkantoor als Product Director, waar hij zou solliciteren om het assortiment jaloezieën te ontwikkelen en te moderniseren.

De eerste mogelijkheid om over te stappen op franchising doet zich voor in de loop van 2017. Dankzij de verhuurbeheerformule neemt hij dan de Waterloo-winkel over die vervolgens wordt overgedragen aan een andere franchisenemer ten voordele van een nieuwe franchise gevestigd op straat Jean Stas in Brussel. Zeer snel wordt Pierre multi-franchisenemer met de overname van de Drogenbos-winkel.

In februari 2021 verhuisde Pierre zijn franchise van Jean Stas naar een gloednieuwe winkel: de eerste Belgische winkel in het stadscentrum in Elsene, in het hart van de Brusselse hoofdstad. Dit nieuwe model van 70 m² past in de strategische positionering van het merk.

LEESTIP >>> David De Vocht is de nieuwe Heytens franchisenemer in Antwerpen

Voor Pierre faciliteert het feit dat hij het hoofd is van twee geografisch dicht bij elkaar liggende verkooppunten de organisatie: "Ik kan in verkoopteams en een gemeenschappelijk installatieteam spelen, de nabijheid tussen Elsene en Drogenbos is relatief eenvoudig. Dit faciliteert de dagelijkse organisatie, het scheelt mij en mijn medewerkers veel reistijd”.

Overnames in de franchisewereld worden tegenwoordig meestal gedaan omdat iemand wil stoppen met zijn bedrijf of naar een kostschool wil. Het merk Heytens biedt in bepaalde gevallen ook de mogelijkheid tot "lease-management" van zijn winkels. De voorwaarden, criteria en het dossier van de kandidaat die van deze commerciële overeenkomst wenst te genieten, worden uiteraard bestudeerd door de franchisegever.

“Voor een kandidaat die geen eigen inbreng heeft of niet direct eigen vermogen wil investeren, is verhuurbeheer een goed alternatief voor franchise. Het geeft je de mogelijkheid om je winkel te beheren terwijl je wordt ondersteund door het merk, maar met persoonlijk minder kapitaal aan de basis. De winkel is dus niet van jou, maar jij bent de beheerder. Huurmanagement stelt je ook in staat om je eigen bijdrage op te bouwen door vervolgens de mogelijkheid te hebben om over te stappen op de franchiseformule”.

Pierre ziet sinds 2017 een evolutie, het aanbod van diensten en producten van het merk Heytens is aanzienlijk veranderd:

"Vandaag de dag werken we zonder voorraad, alles wordt op verzoek van de klant op maat gemaakt. Daarnaast heeft het merk een veelheid aan klantenservice ontwikkeld: afspraken maken, decoratieadvies, levering & installatie van zonwering en gordijnen. Via internet kunt u als klant stalen van stoffen, stoffen of jaloezielamellen bestellen. Hetzelfde geldt wanneer de klant door de winkel loopt, er een procedure kan worden ingesteld om stalen aan huis te sturen en dit alles zonder enige aankoopverplichting".

Service is onze onderscheidende troef: "De concurrentie bestaat en die is niet te onderschatten. Het is om deze reden dat we waakzaam moeten blijven, de klant kunnen adviseren is geen leeg woord, zijn wensen kunnen vervullen rekening houdend met beperkingen zoals de hoogte van het plafond, de beschikbare ruimte rond het raam zijn punten die details lijken, maar die allemaal belangrijk zijn voor het uiteindelijke resultaat. Het risico op fouten is permanent bij het werken aan maatregelen.

Welke kandidaat voor het merk? Heb je een passie voor interieurdesign, heb je een sterke smaak voor zaken, leef dan van je passie door franchisenemer te zijn bij Heytens!

Nieuwe franchisenemers zullen profiteren van een training van 6 weken, gericht op productkennis, het gebruik van IT-tools, evenals on-the-job training, met toepassing van kennis binnen een winkel

Maar volgens Pierre moeten er bepaalde kwaliteiten aanwezig zijn in de kandidaat-franchisenemer.

“Een commerciële ingesteldheid is een groot voordeel, luister naar de klant die begrijpt wat hij wil. Heel vaak heeft hij een idee waar hij naar op zoek is. Het is aan ons om ons idee aan te passen aan de investeringsbeperkingen. Een ander punt dat misschien triviaal lijkt, maar dat in ons land erg belangrijk is, is dat het in overeenstemming is met het taalregime van de locatie van uw verkooppunt in België. En een goede boekhouder hebben.

Hij is zich ervan bewust dat hij aan dit grote avontuur is begonnen na een rijke professionele carrière en het was niet haar leeftijd die hem tegenhield in dit prachtige avontuur, vergezeld van zijn medewerkers en een van zijn zonen die een van de installateurs van zijn team was. Hij is blij deze professionele keuze te hebben gemaakt.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.