heytens

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

Colruyt, AH en Okay aan de top
Wie een winkelkar vult met een combinatie van merkproducten, huismerken en verse producten komt bij Colruyt het goedkoopst uit, berekende Test-Aankoop met een steekproef. De kar was er 3% goedkoper dan bij Albert Heijn, die zo de op één na goedkoopste is. Voor enkel merkproducten is het verschil tussen Colruyt en AH zelfs maar 2%.

Buurtwinkelketen Okay vervolledigt de top drie: de zusterketen van Colruyt is dit jaar 4% duurder, vorig was dat nog 7%. De reden: Okay belooft ook de laagste prijs, maar dan in een kleiner bedieningsgebied (drie tot vijf kilometer). Naarmate de keten groeit, komt het dichterbij concurrenten te liggen, waardoor ze de prijzen aan hen moet aanpassen.

Bij Delhaize kost dezelfde winkelkar 10 tot 12% meer dan bij Colruyt, ProxyDelhaize hoort als gemaksformule - niet verwonderlijk - bij de duurste van alle supermarkten. Bij Carrefour hangen de prijsverschillen af van het winkelformaat, met Carrefour Hyper als goedkoopste en de Mestdagh-winkels van Carrefour als duurste.

Huismerken moeilijker te vergelijken
Ketens Match en Smatch zijn veel duurder dan gemiddeld, met prijsverschillen van 18 tot 20% ten opzichte van koploper Colruyt. Opvallend is dat Aldi en Lidl met hun huismerken wel nog een pak goedkoper zijn: Test-Aankoop redeneert dat de basishuismerken van de discounters in kwaliteit overeenkomen met de ‘betere' huismerken van andere supermarktketens. In dat geval is Boni van Colruyt 25% duurder dan Aldi en Lidl, terwijl het huismerk van Delhaize 48% duurder is.

Als je strikt genomen basishuismerken met elkaar vergelijkt, kom je weliswaar weer bij Colruyt uit: Aldi is 13% duurder dan het basishuismerk van Colruyt, het Lidl-huismerk 11%.

Mensen meest tevreden over Colruyt-groep
Zoals steeds komt er wel kritiek op de berekeningswijze van Test-Aankoop: andere factoren, zoals gemak, kwaliteit en aanbod, worden niet in de vergelijking meegenomen. Daarom koppelt de consumentenorganisatie dit jaar ook een tevredenheidsonderzoek aan het rapport: 4000 consumenten werden bevraagd over winkelcomfort, de kwaliteit van verse producten, het aantal aanbiedingen, de beleefdheid van het personeel, wachttijden en zo meer.

Uit deze enquête komt de Colruyt-groep als winnaar uit de bus: op één staat bioketen Bio-Planet, gevolgd door Colruyt en Okay. Match wordt op de laatste plaats als te duur en onvoldoende vers ervaren.

Bron: Retaildetail

 

 

 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis