Volg hier uw Gratis Webinar naar Franchise ondernemer

Pure Net: leef de oorlog van perceptie!

Het bombardement van promoties gaat door, plagiaat is nu toegestaan ​​en gezondheid is een relatief begrip. Niettemin domineren de goede voornemens deze eerste wekelijkse samenvatting van 2018 RetailDetail Food.

De aanval op de mappen

Aan allen die ons hun eindejaarswensen hebben gestuurd uit zonnige streken, zoals Zuid-Afrika, Senegal, Marokko of Australië, terwijl we het vuurwerk in de regen hebben gezien en de wind: bedankt dat je aan ons denkt! Ik wens u een vredig en vruchtbaar jaar, een jaar van constructieve samenwerking en duurzame innovatie, een jaar waarin retailers en fabrikanten hun krachten bundelen met als enige doel de klant tevreden te stellen. We kunnen nee dromen, zelfs in 2018! Maar wat reserveren we echt voor de komende twaalf maanden? "Voorspellen is heel moeilijk, vooral als het over de toekomst gaatZei mijn Deense vriend en Nobelprijswinnaar Niels Bohr. Als zelfs de grondlegger van de kwantummechanica niet slaagt, wie zou dat dan kunnen? Maar de beste manier om gelijk te hebben in de weersvoorspelling is om exact dezelfde tijd te verwachten als de dag ervoor; alle meteorologen weten het.

Kunnen we daarom, analoog aan meteorologie, voorspellen dat het komende jaar in de FMCG-sector vergelijkbaar zal zijn met de vorige? In ieder geval, volgens de eerste mappen die we in onze mailbox vonden, lijkt het wel. De jacht op de lege portemonnee van de consument is open, de oorlog van de prijsperceptie duurt voort. Wat beweert Colruyt op elke pagina van zijn map, in fel rood, om geen twijfel te laten bestaan? Exact: `De garantie voor de beste prijzen`. Alsof nogmaals te benadrukken dat Jef Colruyt niet van plan is de strategie te veranderen, ondanks de groeiende kritiek op het beleid van de laagste prijs van het merk. Ja, de discounter zal elke sneak attack van elk van zijn concurrenten blijven weerstaan. Hier is een goede resolutie.

Schopbevorderingen

De groep Ahold Delhaize had eind vorig jaar al goede voornemens aangekondigd, inclusief prijsverlagingen. Belofte gehouden: hier ook het `Hamsterweken` bij Albert Heijn , terwijl  Delhaize van zijn kant meer dan 100 gratis producten biedt. Hebben we niet onlangs geschreven dat alleen retailers profiteren van kwantumkortingen? Blijkbaar lezen ze ons artikel. Bovendien begint de samenwerking tussen de twee samengevoegde entiteiten duidelijker te worden: de map van Delhaize en de map van Albert Heijn hebben beide hetzelfde smalle formaat, met minder promoties, maar meer agressief. Zelfs in de schappen is de samenwerking merkbaar: de verpakking van het huismerk harmoniseert, zoals blijkt uitde foto van de nieuwe Crunchy Muesli circuleert online - een prestatie van Designrepublic : behalve het logo is de doos nu identiek op zowel AH als Delhaize. Een logische evolutie die doorgaat totdat er geen verschil meer is tussen de twee merken. Daarna zal de vraag of Albert Heijn uiteindelijk van de Belgische markt zal verdwijnen, niet langer bestaan. En dat is het, het probleem is opgelost!

En dat is niet alles. In afwachting van de Grote Aankondiging van 23 januari vertrouwen de Carrefour- hypermarkten op promoties 1 + 1, 2 + 1, 3 + 1, 8 + 4 ... Intermarché brade vlees: 1 kg + 1 kg gratis, sinds de `Dagen zonder vlees` niet plaatsvinden en jammer voor voedselverspilling. Lidl heeft ook een geweldige tijd: XXL-promotieweken, met wederom de onvermijdelijke 1 + 1-promoties. Dit is echter niet het geval in de map van Aldi , die deze week oplichtte door het verschijnen van vreemde personages. Makro   van zijn kant houdt vast aan zijn traditionele promoties `Stars` die al tientallen jaren hun doeltreffendheid hebben bewezen. En als rode draad in al deze mappen: de producten vanWeight Watchers zijn natuurlijk erg populair in deze periode na de vakantie door consumenten die van hun buikband en hun dubbele kin af willen.

Juridisch plagiaat

Het was een teleurstellende start van het jaar voor Hein Deprez, CEO van Greenyard, die ernaar streefde om `s werelds grootste groente- en fruitverkoper te worden, maar die voorlopig de aankoop van Dole opgeeft omdat het te duur is. Ja, zelfs grote ondernemers moeten zuinig zijn.

Bovendien moet Bio-Planet hetzelfde doen: de keten groeit, maar accumuleert verliezen na grote investeringen. Net als zijn zustermerk CRU . Blijkbaar verloopt de conversie van de laagste naar de hoogste prijs niet goed voor Colruyt Group. Dat is wat er gebeurt als je je comfortzone verlaat.

Ondertussen Aldi ze snijden van een fles Veuve Durand, als de rechtbank vond dat een paard was niet een stier. Serieus. Bovendien zou het verdict aanzienlijke economische gevolgen hebben, want nu de hard discounter kon ongestraft verkopen pils super goedkoop Buval in rode bussen die op zoek verrassend sterk voor steeds duurdere blikjes Jupiler . Het enige verschil is het paard het hoofd, maar dit is meer dan genoeg in het oog van de rechter dat de consument alleen hebben gelezen wat er geschreven op de verpakking. Justitie bevestigt dus dat echte macht eigendom is van detailhandelaren.

Het goede voorbeeld

Mooi initiatief bij Colruyt, dat een sociale app lanceert waarmee de consument kan winkelen voor een minder mobiel familielid. De retailer liet zich inspireren door de supermarkt Select in Lauwe die deze dienst `Shopping for André` noemde, wat naar onze bescheiden mening een veel passender naam is dan die van Colruyt: `Apporto` dat voor ons eerder een wandeling oproept met de hond of een stroperig aperitief zeer gewaardeerd door de volwassen dames.

Kruidvat ook een goed voorbeeld deze week: uiteindelijk zal het teken de verkoop van sigaretten stoppen. "Gezondheid wordt steeds belangrijker in onze winkels. Er is geen plaats voor tabak ", zegt CEO Gerard van Breen. Een slimme strategie om uw imago te verbeteren? Zeker, maar toch een initiatief dat applaus verdient. Omdat veel retailers hun gezondheidsimago willen laten zien, wilde de media graag zien welke grote supermarkten als eerste zouden besluiten om tabaksproducten uit de schappen te verbannen. Zoals verwacht, heeft niemand het nu gewaagd. Is gezondheid een relatief begrip? "We wachten op de autoriteiten om het te verbieden," zei een van hen. Oh ja, en binnenkort moeten ze chips of zelfs vlees verbieden,

De tegenvoet

Dutch  Jumbo blijft formeel ontkennen dat hij al concrete projecten op de Belgische markt heeft. Nou, we ook maken we een goede resolutie voor 2018: wij zullen u op de hoogte van elke fase van de retailer zei Veghel nog niet bereikbaar te houden, terwijl het tegendeel waar is. Ook geruchten over Sligro , die ondanks goede resultaten in food service moet dringend een oplossing voor het merk WES vinden, vechten voor een lange tijd. Sommige waarnemers noemen Colruyt.

Net als iedereen kunnen we zonder specifiek doel op YouTube surfen, van video naar video surfen en soms verbluffende dingen ontdekken. Enkele citaten van de week: "Veel kinderen weten niet dat de kaas van de koe komt". Of nog een keer: "We willen meer vis op het land brengen". Ja, dat zei de charismatische leider Jef Colruyt, die de reputatie heeft zijn gesprekspartners te verwarren om creativiteit en innovatie te stimuleren. Bewonderenswaardig. In dezelfde video zegt de CEO dat hij fan is van de blockchain , omdat hij beter wil samenwerken met zijn leveranciers, en daarvoor heeft hij data nodig. Beter samenwerken? Echt ? Zou hij dit al hebben aangekondigd aan zijn inkoopafdeling? We zullen controleren? Ik zie je volgende week.

Bron: Retaildetail


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis