Alle ontwikkelingen in de automotive- en mobiliteitsbranche wijzen in de richting van de franchiseformule. Kleinere ondernemers die onder eigen vlag opereren dreigen hierdoor volledig buiten de boot te vallen. Automotive holding en formulehouder Profile biedt de kleine ondernemers kansen in de toekomst. Profile-directeur Dirk Lambrechts: “Dit is een wedstrijd die je enkel als team wint.”
Franchisenemers klaarstomen voor de toekomst is precies waar Profile mee bezig is. Alle vestigingen in Nederland zijn al klaar voor EV-onderhoud. De eerste tien vestigingen hebben inmiddels ook de juiste uitstraling in en rondom de vestiging en een laadstation. Ook in België zijn bijna alle vestigingen zover om “EV-ready” te worden. Hiervoor zijn volgens Lambrechts twee zaken belangrijk: “We bieden de vestigingen een technische opleiding voor monteurs in de werkplaats én een commerciële opleiding om zaken te doen met onze klanten. Of deze nu groot, klein, nationaal of internationaal zijn.”
LEESTIP >>> Dirk Lambrechts : "Profile een bandenbedrijf? Wij gaan voor de band met de klant!"
Franchisenemers klaarstomen voor de toekomst is precies waar Profile mee bezig is. Alle vestigingen in Nederland zijn al klaar voor EV-onderhoud. De eerste tien vestigingen hebben inmiddels ook de juiste uitstraling in en rondom de vestiging en een laadstation. Ook in België zijn bijna alle vestigingen zover om “EV-ready” te worden. Hiervoor zijn volgens Lambrechts twee zaken belangrijk: “We bieden de vestigingen een technische opleiding voor monteurs in de werkplaats én een commerciële opleiding om zaken te doen met onze klanten. Of deze nu groot, klein, nationaal of internationaal zijn.”
LEESTIP >>> Dirk Lambrechts : "Profile een bandenbedrijf? Wij gaan voor de band met de klant!"
De kracht van de franchise
Dat een grote franchiseformule zal floreren in de toekomstige situatie is vooral te wijden aan een groot netwerk dat een omvangrijk gebied beslaat. Franchisenemer Pecqueur: “Iedereen hangt zijn karretje aan het grotere geheel. Profile is een hechte groep, maar heeft veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden dan merkdealers.” Profile-ondernemer Britink ervaart dit voordeel ook: “Samen met alle collegas en ondernemers bezitten we veel kennis van de markt. We hebben op elk gebied de juiste mensen. Wanneer je als zelfstandige garagist alles zelf moet doen blijft er weinig tijd over om je te kunnen focussen op de vestiging zelf.”Lambrechts: “Door ons grote aantal vestigingen kunnen we klanten allerlei subspecialiteiten bieden.” Dat is ook precies waar voorzitter Transport en Logistiek Nederland (TLN)Paul Poppink kansen ziet voor Profile: “Ik ben ervan overtuigd dat wegvervoer blijft. Naarmate de techniek complexer is, worden de kansen voor onderhoud groter. Ik zie daar vooral kans in niches.”