Oplossingen voor elk eetmoment

De nieuwe generatie Shop & Go winkels maakt definitief komaf met de typische tankshop die het moest hebben van snoep, drank en sigaretten. De drie recentste winkels, in Antwerpen-Linkeroever, Jurbise en Namen, hebben de beleving en de winkelroute volledig heruitgevonden. Centraal staat een service-eiland dat de kassazone met Lotto en (netjes weggemoffelde) rookwaren combineert met een Panostoonbak waar shoppers zowel voorverpakte als vers belegde broodjes en gebak kunnen vinden. “We verhogen de versbeleving met een open bakatelier,” zegt Panos-directeur Karl Selleslaghs. “Meer dan één derde van de Panos verkooppunten bevindt zich in een Q8 tankstation.”

De vestiging in Antwerpen – een nieuwbouw – verkoopt zon 4.000 referenties op 170 vierkante meter. De winkel is erg overzichtelijk, met lage rayons een veel daglicht. In de rekken vind je een selectie uit het Delhaize assortiment met verse snacks, traiteurproducten, bio…  Prominent aanwezig is ook een saladbar van Foodmaker. “We bieden oplossingen voor elk eetmoment, van ontbijt tot diner”, zegt Kris Volckaert, die bij Delhaize verantwoordelijk is voor de aangesloten winkels. “Dit is een volwaardige buurtwinkel, die zeven dagen op zeven, 24 uur op 24 open is. We hebben een trouw dagelijks publiek van zowel passanten als buurtbewoners. Met dit concept zetten we een nieuwe standaard.”

Sterk groeipotentieel

Momenteel heeft Shop & Go 122 vestigingen bij Q8 tankstations in België, en 25 in Luxemburg. Daar komen er elk jaar zes nieuwe bij gedurende de komende vijf jaar, om op meer dan 150 te landen. Bovendien worden er jaarlijks tien tot vijftien vestigingen vernieuwd. Een dertigtal winkels zijn 24/7 geopend. Er is nog heel wat groeipotentieel: Q8 heeft in België meer dan 540 tankstations, al zijn die niet allemaal geschikt om er ook een shop te openen. “We ontvangen 1,2 miljoen klanten per week in onze shops. De vergelijkbare groei bedraagt 6% per jaar,” zegt retaildirecteur Bert Gillis van Q8. Vooral de verkoop van verse voeding (+70%), drank (+66%) en broodjes (+49%) zit in de lift.

De kracht van het concept zit m volgens hem in het langetermijn partnership dat de sterke merken Delhaize, Q8 en Panos met elkaar zijn aangegaan. Ook assortimentspartners als Godiva, Nespresso en Foodmaker dragen bij tot het kwaliteitsimago en het succes. Bovendien worden de winkels uitgebaat door gemotiveerde zelfstandige franchisenemers: zij zijn geëvolueerd van “pétroliers” naar “épiciers”. Om de winkels nog aantrekkelijker te maken voor een breed publiek, denken de partners ook aan een mogelijke samenwerking met een parfum-, cosmetica- of decoratiemerk.

Reacties

  • khalid Elgalali

    Beste Graag wil ik een franchise nemer worden Ik ben een harde werker en leerzaam Leiderschap is mijn positieve punt , verantwoordelijkheid Groetjes Khalid elgalali 0486611013 Zelzate

Nieuws
Vanbreda Logo
De gemoedsrust van een cyberverzekering Lees meer
GEOCONSULTING Logo2020 RVB Title Baseline Color Positif
Functionele diversiteit: een kans of een hindernis voor ontwikkelaars? Lees meer
Een nieuwe lente, een nieuwe 8tea5! Lees meer
Colruyt krijgt goedkeuring voor overname 54 Match- en Smatch-winkels Lees meer
Discountketen Leader Price verdwijnt uit België Lees meer
Heropening Spar Linkeroever Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.