Succesvol zelfstandig ondernemen als vastgoedfranchisnemer

Facebook, Twitter, Instagram en Co. - sociale netwerken hebben het internet stormenderhand veroverd en vormen tegenwoordig een integraal onderdeel van het online leven van miljoenen. Geregistreerde bedrijven erkennen al lang het potentieel van adverteren op sociale media en dragen aanzienlijk bij met hun eigen aanwezigheid en advertenties om het koop- en consumptiegedrag van gebruikers te beïnvloeden. In franchising lijkt het gebruik van sociale netwerken echter controversieel: vaak wordt een aanzienlijk deel van de reclame- en marketingmaatregelen centraal geïmplementeerd door de franchisegever en wordt de eigen online aanwezigheid van de licentienemers verwaarloosd. Engel & Völkers verklaart de achtergrond en verduidelijkt de voordelen van het gebruik van sociale media voor franchisenemers.

Sociale media: niet erg gebruikelijk onder franchisenemers

De meeste franchisebedrijven hebben beperkte menselijke en financiële middelen, vooral als het gaat om kleine bedrijven met slechts één locatie. De uitbouw van een aanwezigheid op de sociale media en vooral het noodzakelijke onderhoud van de accounts vergen een bepaalde inspanning, waarvan vele franchisenemers nog niet klaar zijn om ze te dragen. Zij beschouwen de marketing- en reclamemaatregelen die hun franchisegever centraal en supra regionaal uitvoert als voldoende, en hechten zo weinig waarde aan een lokaal waarneembare identiteit van hun eigen bedrijf. Het economische potentieel dat aan u ontsnapt is echter enorm ...

Als franchisebedrijf kunt u klanten rechtstreeks aanspreken en lokale advertenties op een positieve manier gebruiken

De scope van een franchise is meestal beperkt tot het licentiegebied, dus het zou in het belang van de franchisenemer moeten zijn om contact op te nemen met potentiële klanten in het gebied. De nationale presentatie van het merk door de franchisegever kan dit echter niet in voldoende mate doen, omdat de kwaliteiten van de individuele franchisenemer niet in aanmerking kunnen worden genomen door de anonimiteit van supra regionale campagnes. Om zijn concurrentiepositie tegenover andere leveranciers in dezelfde sector in het gebied te behouden, moet het franchisebedrijf ook lokaal op de hoogte zijn van zijn klanten.

Social media zijn een haalbare optie voor franchisenemers om hun zichtbaarheid te vergroten en lokaal met klanten te communiceren. Dankzij de instellingen die deze portals bieden, wordt de gepubliceerde inhoud alleen getoond aan gebruikers uit hun eigen licentiegebied. Marketingevenementen kunnen bijvoorbeeld worden gepromoot, speciale aanbiedingen kunnen worden aangekondigd of algemene informatie over het franchisebedrijf kan worden gecommuniceerd.

De zogenaamde storytelling blijkt steeds belangrijker: via reguliere berichten uit het bedrijfsleven wordt de klant direct betrokken bij de events van het bedrijf, zodat een emotionele band met de medewerkers en het aanbod kan ontstaan. Bovendien kan de klant de chatfunctie gebruiken om direct contact met de franchisenemer te nemen om zijn vragen en suggesties rechtstreeks te communiceren.

Idealiter krijgt het bedrijf van de franchisenemer een individuele persoonlijkheid die zich onderscheidt van de merknaam en wordt gekenmerkt door extra kwaliteiten zoals een bijzonder hoffelijke service of sympathiek personeel. In vergelijking met traditionele advertentieformats in gedrukte en uitgezonden media, kan online marketing in sociale media een veel grotere en doelgerichtere doelgroep aanspreken tegen veel lagere kosten - een goed onderhouden aanwezigheid op sociale media wordt daarom aan elke franchisenemer aanbevolen.

 

Welke sociale netwerken zijn zinvol voor uw franchisebedrijf?

Om kosten en baten in evenwicht te brengen, moet het aantal sociale netwerken dat door de franchisenemer wordt gebruikt, worden beperkt. De keuze moet vallen op portals waarvan de gebruikers het meest samenvallen met de doelgroep van de franchisenemer. Grote netwerken zoals Facebook of Instagram bieden zichzelf aan als opties, omdat ze een groot aantal verschillende doelgroepen verenigen en de mogelijkheid bieden om specifiek gebruikers met specifieke interesses te targeten. Daarnaast kunnen kleinere, gespecialiseerde netwerken worden gebruikt die uitsluitend in het domein van het franchisesysteem werken. Hoewel deze vaak minder bekend zijn, zijn slim geplaatste berichten hier effectiever, omdat de gebruikers daar in elk geval in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Een combinatie van beide netwerktypen verenigt hun voordelen en zou een efficiënte strategie moeten zijn.

In de vastgoedfranchise van Engel & Völkers heeft elke franchisenemer tal van opties om zijn eigen online aanwezigheid aan te passen. Naast onze eigen website in Engel & Völkers Corporate Design zijn onze licentiepartners vrij om extra sociale media presentaties op te zetten om hun eigen aanbod zo goed mogelijk voor te stellen.

Bent u geïnteresseerd in een franchisebedrijf met Engel & Völkers of heeft u vragen over ons aanbod als een franchisegever? Neem dan hier rechtsreeks contact op met Engel & Völkers Franchise België


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis