Belgische e-commerce met 15% gegroeid

Veel aankopen na traditionele openingsuren

“De consumenten hebben nu duidelijk de weg gevonden naar online en ze passen zich snel aan, getuige het succes van Black Friday 2016. Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.

Bovendien blijkt uit de cijfers dat consumenten e-commerce vooral handig vinden buiten de traditionele openingsuren van de fysieke winkels. Meer dan 40% van de aankopen vindt plaats na 17 uur en ook zondag is een drukke dag voor online aankopen. “Dat maakt duidelijk dat we als sector in België over de nodige flexibiliteit moeten kunnen beschikken om de klanten tegemoet te komen”, aldus Michel. 

Comeos is wel minder tevreden over het aandeel online uitgaven dat richting het buitenland gaat. Bijna 54% van de online bestedingen wordt immers in het buitenland verwerkt: “Dat heeft zware gevolgen, als sector missen we 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien. Website, order picking, logistiek, datamining, noem maar op, allemaal jobs die ook hier hadden kunnen ontstaan.”


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis