Bemora, een jonge dynamische sector die arbeidsplaatsen creëert!

Informele maaltijden op z'n Belgisch

TNS Sofres heeft een studie[1] uitgevoerd over de houding van de Belgen tegenover handelszaken die informele maaltijden aanbieden (IEO of Informal Eating Out). De resultaten zijn verrassend. IEO omvat alle verkooppunten van informele maaltijden zoals sandwichbars, bakkerijen, burger- en/of pizzarestaurants, tankstations, supermarkten, wereldkeuken (pitta, Chinees, ...), brasseries en frituren, ... Het gaat dus om een veel ruimere concurrentie dan enkel en alleen de restaurantketens, die maar 39% van de sector vertegenwoordigen.

Uit de studie blijkt dat 57% van de bezoeken aan een IEO op het laatste moment wordt gepland (de dag zelf), tegenover 21% enkele dagen vooraf. Voor de helft van de ondervraagden is een bezoek aan een IEO vooral een moment onder volwassenen (35 jaar en ouder). 63% van die bezoeken op de maaltijdmomenten gebeurt op een weekdag, tegenover 37% tijdens het weekend.

De tijd die aan zo'n maaltijd wordt besteed, varieert. Wanneer men ter plaatse eet, gaat het gemiddeld om 40 minuten in de week en 54 minuten in het weekend. De honger stillen (29%) is de belangrijkste reden om naar een IEO te gaan. Daarna volgen: niet moeten koken (25%), zichzelf verwennen (22%) en eten voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding (22%).

Over het algemeen zijn de frituren (16%), sandwichbars (14%) en supermarkten (13%) de meest bezochte IEO. Ze vertegenwoordigen samen 43% van de totale bezoeken aan IEO.

De Belg, koning van de afhaalmaaltijden

België is Europese koploper op het vlak van afhaalmaaltijden: ze vertegenwoordigen niet minder dan 6 op 10 bezoeken (57%). 64% van de afhaalmaaltijden wordt thuis verorberd tegenover 20% op het werk of op school.

De keuze van IEO hangt af van het feit of de maaltijd ter plaatse wordt geconsumeerd dan wel mee naar huis wordt genomen. Voor afhaalmaaltijden geven de Belgen de voorkeur aan frituren (20%), supermarkten (19%), sandwichbars (18%) of bakkerijen (14%). De ondervraagden in de steekproef die liever ter plaatse eten (43%), trekken vooral naar tavernes of brasseries (18%), plaatsen die burgers verkopen (14%) en frituren (11%).

Een sector in volle expansie

Bemora verenigt de restaurantketens die minstens 20 medewerkers tewerkstellen en meerdere verkooppunten uitbaten. De voorbije jaren heeft deze sector een ongekende evolutie gekend. Eind 2015 bedroeg de omzet van de 14 leden 1 miljard euro. Tussen 2009 en 2015 is het aantal verkooppunten gestegen van 465 naar meer dan 560, wat neerkomt op een toename van het aantal medewerkers van ongeveer 7.200 eind 2009 tot meer dan 13.000 eind 2015. "Deze sector groeit voortdurend, investeert in de Belgische economie en creëert heel wat jobs, vooral lokale, niet-delokaliseerbare jobs. We zijn een erg arbeidsintensieve sector met veel laagopgeleiden. In andere sectoren zouden ze moeilijkheden ondervinden, maar in de IEO-sector krijgen ze echt kansen om een carrière te creëren" zegt Stef Meulemans, Voorzitter van BEMORA.

Uiteenlopende verwachtingen en spelers

De evolutie van de sector wordt gestuurd door de verwachtingen en behoeften van de consumenten. Die evolutie hangt dus af van de momenten waarop ze willen consumeren (voormiddag, middag of avond), maar ook van waar ze zin in hebben en wat ze graag eten, de redenen van hun bezoek en of ze willen genieten van een moment alleen, met vrienden of het gezin. De sector verwelkomt voortdurend nieuwe spelers die zorgen voor meer variëteit, meer kwaliteit (van fast food naar good fast food), een constante zoektocht naar topleveranciers en blijvende aandacht voor voedselveiligheid.

Uitdagingen om de groei verder te zetten

De IEO-sector draagt bij aan de economie en creëert lokale arbeidsplaatsen, maar lijdt ook onder het fiscaal beleid. De 3 verschillende btw-tarieven – 21, 12, 6% – leiden tot een complexe situatie, zowel op operationeel als administratief vlak. "Bemora zou een btw aanbevelen die de sector ertoe zou aanzetten verder te groeien. Die economische groei zou nieuwe arbeidsplaatsen opleveren en zou het nettoloon van de medewerkers verhogen" zegt Stephan De Brouwer, Vice-Voorzitter van BEMORA.

Deze arbeidsintensieve sector wordt ook geconfronteerd met hoge loonlasten, die soms oplopen tot 42%. Die zouden het dynamisme karakter en de groei van de sector, die bijdraagt tot de economie en de maatschappij in z'n geheel, kunnen verlammen. De taxshift vormt een eerste stap in de goede richting, maar de weg is nog lang.

Voor een duurzame lokale ontwikkeling moeten de spelers van de sector kunnen blijven lokale, niet-delokaliseerbare arbeidsplaatsen creëren en inzetten op de ontwikkeling van hun mensen. De medewerkers staan centraal in deze ondernemingen en zijn cruciaal voor de groei. Ook nabijheid bij de consumenten is belangrijk. Dat betekent dat deze spelers in voldoende mate op het terrein aanwezig moeten zijn om aan de verwachtingen van de consumenten te beantwoorden. Ten slotte blijft hygiëne een sleutelfactor, die niet alleen opleiding vereist maar ook de nodige teams om ze toe te passen.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis