Simon Lévelt geeft franchisenemers deel van opbrengst webwinkel

Veel franchisenemers lijken vandaag bezorgd over de opkomst van online verkoop en webwinkels. Ze zien het als nadelig voor de omzet van de fysieke winkels. Bij sommige ketens loopt dit uit op spanningen tussen het moedermerk en de franchisenemers.

Eerder liet ABN Amro al weten dat de stijging van online verkoop voor beide partijen voordelig kan zijn. Het probleem is dat de contracten vaak verouderd zijn en geen clausules over webwinkels bevatten. Er werd dan ook opgeroepen om duidelijke afspraken te maken.

Koffie- en theeketen Simon Lévelt lijkt hierin een oplossing gevonden te hebben. Simon Lévelt telt vandaag 47 fysieke verkooppunten in Nederland en België en heeft ook een webwinkel. De directeur van de keten verklaarde dat er bij hen duidelijke afspraken gemaakt worden. De ondernemers krijgen voor hun postcodegebied een deel van de online resultaten, en de overige dekking wordt over alle winkels verdeeld.

De koffie- en theeketen kiest voor een geleidelijke en langzame expansie met gemiddeld één winkel per jaar. In ons land wil de keten geleidelijk aan de overstap maken naar franchise. Simon Lévelt heeft in het begin de winkels in eigen beheer gehouden, om bestaansrecht te claimen en naamsbekendheid te creëren in België. Het bedrijf is dus op zoek naar nieuwe ondernemers voor de Belgische verkooppunten. Pb


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis