Colora: van idee tot keten met meer dan 50 winkels

Hoe is Colora kunnen uitbreiden van 1 vestiging naar meer dan 50 Belgische winkels vandaag?

Stefaan Roobrouck: “De uitbreiding was een proces dat stap voor stap geëvolueerd is. In 1981 zag Jan Bossuyt, toen CEO van BOSS paints, een gat in de markt. Een gespecialiseerde verfwinkel waar mensen niet alleen een pot verf kopen, maar ook een goed advies. Zo is het idee ontstaan. Al snel volgde de opening van de eerste Colora winkel in Brugge. De uitbreiding van onze keten is vervolgens stelselmatig via haar lokale ondernemers kunnen groeien. Zo kwam er als eerste stap een gemeenschappelijk logo. Beetje bij beetje werden er meerdere gedeelde zaken ingevoerd en werd er meer centraal gestuurd. Op die manier is onze formule sterk uitgebreid. De sleutel in ons concept is het lokaal ondernemerschap. We vertrekken vanuit de lokale ondernemer die vandaag nog steeds essentieel is. Alleen is onze formule nu enorm uitgebreid en gegroeid tot een concept dat zeer herkenbaar is zonder dat onze winkels kopieën worden van elkaar.”

Welke franchisenemers heeft Colora nodig voor de uitbreiding van haar formule?

Stefaan Roobrouck: “Wij zijn allereerst op zoek naar ondernemers en niet naar investeerders. Onze franchisenemers moeten sterke ondernemers zijn met een passie voor verf en interieur. Bij Colora is het niet zo dat alles centraal beslist wordt waarna de franchisenemers het opgelegd beleid louter moeten toepassen. Daarom kiezen we voor ondernemende zelfstandigen die dag in dag uit met verf bezig willen zijn. Het is ook belangrijk dat de franchisenemers echt een lokale entiteit vormen door te netwerken in de lokale gemeenschap en actief naar buiten te komen. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat de zelfstandigen op zoek gaan naar commerciële opportuniteiten.”

Op welke manier probeert Colora de juiste franchisenemers aan te trekken?

Stefaan Roobrouck: “Wij doen dit via verschillende kanalen. Zo kijken we bij het netwerk van vertegenwoordigers of daar geen mensen zijn die vanuit hun vakgebied interesse hebben. Daarnaast is er ook het netwerk van de ondernemers zelf waar we mensen vinden via bepaalde contacten of door mond-tot-mondreclame. Colora trekt ook ondernemers aan door te adverteren, bijvoorbeeld op Franchise.be.”

Hoe pakt Colora de communicatie tussen franchisegever en –nemer aan?

Stefaan Roobrouck: “Er worden vijf vergaderingen per jaar georganiseerd met alle franchisenemers. Er zijn ook verschillende werkgroepen in subdomeinen zoals assortiment, IT, en marketing. Ook hier zijn de Colora uitbaters vertegenwoordigd. We hebben een team van business developers die alle vestigingen begeleiden. Dit team stelt samen met hen jaarplannen op waarin de klemtonen van het komende jaar worden vastgelegd. Ten slotte zorgen we ook voor dagelijkse communicatie tussen Colora en haar ondernemers.”

Welke raad zou u meegeven aan een beginnend franchisegever? Waar moet je als franchisegever zeker belang aan hechten?

Stefaan Roobrouck: “Het is zeer belangrijk om het potentieel goed in te schatten. Daarvoor moet je samen met de franchisenemer goed de risico's bekijken en inschatten. Een goed businessplan is hier cruciaal. Franchisenemers moeten weten en beseffen waaraan ze beginnen. Er moeten realistische verwachtingen aanwezig zijn van beide kanten. Het is dus belangrijk om hierover goed te communiceren zodat de wederzijdse verwachtingen, rechten en plichten duidelijk gekend zijn.” PB

Heeft u interesse in het merk Colora?
Bezoek dan onderstaande link voor meer informatie:
http:// /company.php?lng=nl&annuaire_id=620


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis