Le Pain Quotidien topman : We wezen megabod starbucks af

"Schultz bood ons een smak geld aan. Hij zei dat hij ervan droomde dat mensen in zijn winkels niet alleen een koffie kochten, maar zouden blijven om iets te eten en dus meer geld uit te geven. Hij zei: "Vincent, you cracked the code." Maar Herbert, een 49-jarige Kortrijkzaan, heeft het bod afgeketst. "We verwierpen zijn bod omdat Le Pain Quotidien het verdient om alleen door te gaan. Wij zitten al in 17 van de 26 grootste wereldsteden."

Herbert waakt er angstvallig over dat Le Pain Quotidien niet te snel groeit, anders verwatert naar eigen zeggen het concept. "Vandaag stap je in Brussel en New York dezelfde Pain Quotidien binnen. Het menu is quasi hetzelfde als 20 jaar geleden."

Grootse plannen
Dat neemt niet weg dat de CEO van de Belgische bakkerijketen geen grootse plannen koestert. "We openen drie vestigingen in Chicago de komende twee maanden. Een serieuze uitdaging. Want New York en Los Angeles zijn Amerika niet, die steden zijn heel Europees. Chicago, dat is het echte Amerika. Het succes daar zal ons veel leren over ons groeipotentieel in de VS."

In 1990 heeft Alain Coumont Le Pain Quotidien opgericht. Maar eind jaren negentig moest hij noodgedwongen het merk verkopen. Hij wou van nul beginnen in New York. Daar ontmoette hij Herbert, een Wall Street-trader, en believer van het eerste uur van het concept van Le Pain Quotidien. Herbert investeerde gretig en dat loonde: in 2003 kocht het duo de merknaam terug. Nu wacht Chicago en in 2015 Hong Kong, maar allicht ook Seoel, Singapore en Taiwan.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis