Mobalpa

Alice Délice verdubbelt het aantal winkels in België in twee maand tijd

De trendy Alice Délice keten biedt op één plek alles wat men nodig heeft om te koken: keukengerei, fijne kruiden, om zelf te koken en/of om cadeau te geven

Het bijzondere aan het concept zoals het sinds november 2008 in België ontwikkeld wordt is de demonstratieruimte in het midden van de winkel: elke dag komt het keukengerei vanaf `s middags tot leven in cursussen "show cooking", "Rendez-vous d`Alice" geheten, waarbij de klant een product kan testen en het kopen met de zekerheid dat hij het ook thuis kan gebruiken.

Vandaag telt de Alice Délice keten 16 winkels met een gemiddelde oppervlakte van ongeveer 250 m², 13 in Frankrijk waarvan 2 franchises in Lyon, en 3 in België die vallen onder de Belgische master franchise, in handen van het bedrijf Art of Cooking (AOC) onder leiding van Sylvie en Jean-Michel Baert. AOC stelt momenteel 34 personen tewerk waarvan 7 administratieve medewerkers.

De 3 nieuwe Belgische winkels van Alice Délice zullen hun deuren resp. op 30 maart openen in Nijvel, in de uitbreiding van het winkelcentrum (215 m²), op 3 mei in Charleroi in de uitbreiding van het winkelcentrum Ville 2 (235 m2) en einde mei in Brussel in het winkelcentrum City 2 (195 m²). Er vallen dan nog maar 6 andere winkels te openen om België te dekken.

De 2700 artikelen in de winkels zijn in 5 universums verdeeld: De tools van Alice, De Smaken van Alice, De Tips van Alice, De Kids van Alice, en De Bibliotheek van Alice.

In de winkel die in het stadscentrum van Waterloo ligt vindt men een andere bijzonderheid: het concept werd uitgebreid met een ruimte voor kooklessen, de Ateliers van Alice, gelegen op de eerste verdieping van de winkel. Op woensdag en zaterdag is die ruimte voorbehouden voor kinderen voor verjaardagsfeestjes, en tijdens de schoolvakanties voor "De junior Chef dagen" stages. Dan komen een dertigtal kinderen bijeen om te koken en te prutsen, van 8u tot 17u, met mogelijkheid tot kinderopvang.

Elke 6 weken wordt er ook een programma van twee uur aangeboden voor volwassenen (en hun gezin); de bedoeling is om de basistechnieken van de dagelijkse keuken met zoveel mogelijk mensen te delen. Deze workshops zijn bedoeld voor wie de eenvoudige technieken wil (her)ontdekken van zelfgemaakte maaltijden, of men nu de tijd heeft om te koken of niet.

Er worden ook à la carte workshops aangeboden, aangepast aan de wensen van de klant. Een van de kenmerken van deze workshops is dat het, in tegenstelling tot wat elders meestal gebeurt, geen grote chefs zijn die de workshop geven maar animatoren van de winkel, die zich ontpoppen tot chefs! Workshops met oenologie als thema zullen binnenkort ook aangeboden worden.

Deze workshops kennen een daverend succes. Per e-mail wordt er promotie voor gemaakt. Alice Délice is ook goed aanwezig op de sociale netwerken (Facebook, Twitter) voor zijn marketing en evenementen.

Enkele cijfers over dit Belgische netwerk dat zich met eigen middelen ontwikkelt: in 2009 realiseerden de eerste winkels een omzetcijfer van €1,9 miljoen en een jaar later benaderde het €2,8 miljoen en in 2011 €3,2 miljoen. De directie voorziet voor 2013 een omzetcijfer van €7 miljoen.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis