Albert Heijn Franchise

6 tips om klanten te werven!

Heb jij een fantastisch product of dienst op de markt gebracht? Top! Maar zonder klanten kom je niet ver. Dus waar vind jij als beginnende ondernemer nieuwe klanten? Franchise.be helpt vooruit door middel van zes tips...

Wie is jouw doelgroep?

Potentiele klanten benaderen is één, maar daaraan vooraf gaat een heel proces, want is het voor jezelf kristalhelder wat jij aanbiedt en voor wie? Dus probeer in een paar zinnen uit te leggen hetgeen jij doet en geef antwoord op de vraag welke problemen jij hiermee oplost én ga dan aan de slag. Bonustip: vraag het aan bestaande klanten.

Ben jij vindbaar?

Heb jij daadwerkelijk een winkel of kantoor? Zorg ervoor dat je niet alleen online, maar ook offline vindbaar bent. Dus voer de benodigde (adres)gegevens door op onder andere Google en Google Maps. Uiteraard is het besteden van aandacht aan de online vindbaarheid van jouw website een must. Een voorbeeld daarvan is het inkopen van advertentieruimte bij Google (SEA), of het optimaliseren van jouw webteksten (SEO). O ja, nog geen LinkedIn? Maak snel een profiel aan! 

Maak bewust gebruik van Social Media

Social Media is ideaal om contacten te leggen, maar contacten leggen, is niet alleen informatie zenden, juist ook ontvangen. Leer luisteren en ga het gesprek aan. Hierdoor krijg jij antwoorden op vragen als welke problemen zijn er in jouw bestaande netwerk en hoe op te lossen? Dus ga het gesprek aan via Social Media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram, maar effectief en verhoog zo jouw zichtbaarheid en daarmee de kans dat nieuwe klanten jou via deze kanalen vinden. 

Deel jouw kennis

Jouw kennis over jouw vakgebied mag er wezen, maar weten anderen dat ook? Maak naam door een statement te maken en zorg dat anderen juist jou weten te vinden als het op jouw vakgebied aankomt (en willen benaderen). Hoe? Door bijvoorbeeld kennis te delen door middel van gratis content zoals blogs en eBooks, maar ook whitepapers en zelfs casestudies. Belangrijk daarin is dat de gratis content daadwerkelijk nuttige informatie omvat en niet een staaltje marketingteksten met als doel iets te verkopen.

Er is niets mis met offline netwerken

Kaartjes uitdelen? Netwerkbijeenkomsten bijwonen? Of een combinatie van beide? Doen! Ondanks dat wij in een steeds grotere online wereld leven en veel zich digitaal afspeelt, is offline eveneens belangrijk. Voor sommigen heeft het zelfs hun voorkeur, want er gaat niets boven real life contact. Dus ga ook netwerkbijeenkomsten af en probeer hier, net zoals online op Social Media te luisteren en analyseren waarmee andere ondernemers worstelen. En uiteraard deel je jouw visitekaartje uit...

Blijven doorgaan

Het belangrijkste is misschien wel om te blijven doorgaan, zelfs wanneer het goed gaat en jij vaste klanten hebt! Voorkom luiheid en blijf zoeken naar nieuwe klanten, want wie geeft jou zekerheid dat jouw huidige klanten blijven hangen? En daarnaast doen zich met nieuwe klanten, wellicht nieuwe mogelijkheden aan en daarmee inspirerende en verfrissende inzichten. Dus plan een vast aantal uur per week in voor acquisitie van nieuwe klanten. Altijd. 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis