Mobalpa

Het belang van lokale SEO voor franchise netwerken

Voice search hangt al een tijdje in de lucht en zal in de nabije toekomst meer en meer ons zoekgedrag beïnvloeden. Om niet met een achterstand het voice-tijdperk in te gaan, is het zaak om te zorgen dat de basis in orde is, en dat is lokale SEO. Best4uGroup, dienstverlener bij Franchise.be, legt verder in detail uit.

Wat is lokale SEO?

We weten allemaal dat SEO als belangrijkste doel heeft om de zichtbaarheid van jouw bedrijf of vestiging in Google te stimuleren, maar met lokale SEO willen we dit specifiek in een bepaalde regio doen.

Stel dat je een weekendje in Antwerpen doorbrengt en opeens zin krijgt in donuts, dan zal je waarschijnlijk een vergelijkbare zoekopdracht als deze uitvoeren:

Google leidt uit onze zoekwoorden af dat we donuts willen kopen in een bepaalde regio (Antwerpen). Bovenstaande zaken worden in het kaartje getoond dankzij de gegevens die ze op hun website en in hun Google MyBusiness-profiel hebben vermeld.

Wat heeft dit met voice te maken?

Voice search zal een belangrijke rol spelen wanneer mensen onderweg zijn of wanneer ze plannen aan het maken zijn. In plaats van je laptop of mobiel te starten en te typen, kan je Google binnenkort gewoon via spraak aansturen. Dit is een pak sneller, en zelfs veiliger als je in de auto zit. De suggesties die Google dan doet op basis van de vraag, zijn van bedrijven die het beste scoren in de lokale zoekresultaten.

In dat opzicht is lokale SEO niet enkel belangrijk voor zelfstandigen of KMO’s, maar ook voor grote bedrijven met meerdere vestigingen, zoals franchisenetwerken. Wanneer er via voice gezocht wordt, krijgt de gebruiker slechts een beperkt overzicht van de beschikbare zaken. Vandaag de dag besteden grote bedrijven hier nog te vaak te weinig aandacht aan, omdat hun lokaal succes grotendeels mee werd bepaald door hun naamsbekendheid. Met de opkomst van voice search zullen ze het geweer van schouder moeten veranderen.

Is lokale SEO enkel belangrijk voor voice?

Lokale SEO is echter niet alleen belangrijk voor de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten. Ook nu al kan je als bedrijf hiermee je online succes een sterke boost geven. Zoekopdrachten naar locatie zijn meestal sterk gebonden aan intentie, waardoor de bezoekers die via deze weg komen, hoge mate van interesse vertonen in jouw product of dienst.

Lokale SEO voor jouw bedrijf

Hieronder onze 6 tips om vandaag nog te starten met lokale SEO.

Google MyBusiness

Een bedrijfspagina in Google is de absolute basis. Vul alle gegevens correct en zo volledig mogelijk in, en geef aan in welke categorie jouw bedrijf behoort. Ook zonder website kan je jouw bedrijf hierin aanmelden.

Heb je meerdere vestigingen, zorg dan dat elke vestiging vermeld wordt in Google MyBusiness.

Let op! Google kan zelf ook een bedrijfspagina aanmaken, die achteraf geclaimd moet worden. Is dit het geval bij jou, claim deze dan zo snel mogelijk!

Structured data & rich snippets

Structured data zijn stukjes code die Google helpt om de content op jouw website te begrijpen. Zo kan je aangeven dat een bepaald element een adres of telefoonnummer is. Met rich snippets kunnen we dan weer elementen aanduiden die we rechtstreeks willen weergeven in de zoekresultaten.

Long-tail zoekwoorden

Dat de content op jouw website moet worden afgestemd op de interesses van de potentiële klant, moeten we je niet meer vertellen. Wanneer potentiële klanten zoeken naar een lokaal bedrijf, gebruiken ze vaak long-tail zoekwoorden, zoals “schoenen kopen antwerpen” of “sushi restaurant brugge”. Voorbeelden van short-tail zijn “schoenen” of “sushi”.

Om te achterhalen welke zoektermen je bezoekers gebruiken, kan je tools als Google Keyword Planner en Answer The Public inzetten. 

Meld je bedrijf aan bij bedrijfsgidsen

Veel mensen gebruiken apps zoals Deliveroo, Yelp en TripAdvisor. Door je bedrijf hierbij aan te melden, haal je heel wat voordelen binnen. Zo benadruk je jouw locatie nog sterker, maar geef je klanten ook de mogelijkheid om reviews te geven. De reviews in Google zelf geldt als één van de criteria voor een goede lokale vindbaarheid, maar in andere kanalen zorgen deze ook voor een verhoogde betrouwbaarheid. Verder zorgen externe apps op hun eigen manier ook voor rechtstreekse bezoekers!

Gebruik reviews

Hierboven gaven we al aan dat reviews belangrijk zijn, maar laat ze zeker niet links liggen eens je ze ontvangt. Reageer! Bedank klanten voor hun goede review, of vraag bij een mindere review wat de aanleiding was en eventueel hoe je het kan rechtzetten.

Overige SEO

Vergeet ook andere elementen van SEO niet uit het oog! Je kan jouw website aanmelden bij alle bedrijfspagina’s ter wereld, maar als Google jouw website niet als een autoriteit of relevant beschouwt, zullen de resultaten niet volgen. Focus daarom op voldoende content, een verzorgde opbouw en linkbuilding, en zorg dat je website responsive is, snel genoeg laadt en beveiligd is met SSL.

 

Extra tip: FAQ, blog en project- of realisatiepagina’s

Een bijkomende tip om lokale SEO extra te stimuleren, is om gebruik te maken van een FAQ-pagina, een blog of project- of realisatiepagina’s. Een FAQ-pagina laat je toe om letterlijk een antwoord te bieden op de vragen van potentiële klanten. Het zorgt daardoor niet alleen voor een verbetering van SEO, maar je profileert jezelf ook als expert in jouw vak. Een blog heeft dezelfde voordelen, enkel heb je hiermee de kans om meer en langere artikelen te schrijven en dus meer de nadruk op content te leggen. Het houdt je website ook actief, wat Google graag ziet.

Via een project- of realisatiepagina kan je gemakkelijk de link leggen tussen een dienst en lokale SEO. Zo kan je bijvoorbeeld bij een afgewerkt project een aparte pagina maken met de titel “gevelrenovatie te Gent” of “totaalrenovatie in Deurne”.

Lokale SEO voor franchisenetwerken?

Lokale SEO is iets wat niet over het hoofd mag worden gezien. Vaak wordt het belang ervan onderschat en laten veel bedrijven (groot en klein) hierdoor kansen liggen. Rechtstreeks in de vorm van winkelbezoekers en websiteverkeer, maar ook onrechtstreeks op een dieper niveau, in de vorm van hogere naamsbekendheid en betrouwbaarheid.

We zien ook de opkomst van voice search in Europa, die sterk verbonden zal zijn met lokale SEO. Bedrijven die voorbereid willen beginnen aan dit nieuwe tijdperk, zetten best nu al in op lokale vindbaarheid.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis