Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

Deel 1: 10 vermijdbare fouten voor zelfstandige starters

In deel 1 bespreken wij de eerste vijf vermijdbare startersfouten en volgende week volgen in deel twee de laatste vijf.

1. Geen strategie

U bent een generaal zonder plan om de oorlog te winnen. Iemand die zonder te kijken een drukke straat oversteekt. U wint misschien de oorlog of haalt de overkant maar er zijn betere, makkelijkere en veiligere manieren. Ondernemers zien het bedrijfsplan soms als een verplichting opgelegd door uw franchisegever en de bank. Maar dat is niet zo. Het is een kans om na te denken over uw bedrijf, uw klanten (en waar u ze vindt) en uw product, maar ook prijs. Dus doe dat ook! Ps. Het plan hoeft geen roman van Tolstoj te zijn. Liever kort en simpel. Maar schrijf het.  

Leestip : 7 onmisbare punten voor een businessplan

2. Het grote plaatje uit het oog verliezen

Zorg ervoor dat uw zaak goed van de grond is voordat u zich druk maakt over de details. Nieuwe ondernemers zijn soms meer bezig met hun logo en visitekaartjes dan met de acquisitie, de klant en het product. Als franchisenemer heeft u het voordeel dat de franchisegever veel details al voor u heeft geregeld, dus hoeft u zich alleen maar te concentreren op de groei van uw franchise.  

3. Geen financieel plan

Weet hoeveel u hebt, waar het naar toe gaat en wanneer het op is. En als het op is, hoe u meer binnen haalt. In het begin kost een bedrijf vaak geld in plaats van dat u eraan verdient en met een goed financieel plan anticipeert u hierop.

4. U bent goedkoop

Weet wat u product waard is en stel uw prijsniveau zo in dat u een redelijke winst overhoudt per verkocht product. Na verloop van tijd past u de prijs weer aan en houd hierbij rekening met de voorwaarden van uw franchisegever.

5. Geen aandacht voor uw klant

Bij een online franchise, lijkt de klant verder weg. Maar achter elke klik om te kopen zit een mens. U wilt dat de klant een goede ervaring heeft, terugkomt en u aanbeveelt bij anderen. Immers, mond-op-mondreclame kent geen prijs. Mis dus geen kans om met uw klant in gesprek te gaan via e-mail, chat en telefoon, maar ook Social Media. Juist Social Media, want geen bedrijf, online of offline, kan zonder Social Media monitoren, oftewel luister naar de geluiden van klanten, want luisteren is goud, spreken is zilver en zwijgen is fout.  

Ontdek hier alle actieve franchisegevers in België


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis