Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

7 onmisbare punten voor een businessplan

Om als ondernemer succesvol te zijn, is een doordacht businessplan onmisbaar. Het geeft inzicht, richting en is noodzakelijk voor een mogelijke lening. Maar wat zijn onmisbare punten? Franchise.be zet belangrijke ingrediënten op een rij om een businessplan te maken en uw eigen succesvolle franchise te starten...

 

1. Is uw idee haalbaar?

Met een businessplan onderzoekt u of uw geniale idee inderdaad zo geniaal is. U kijkt kritisch naar uw eigen idee, want dit doet de bank ook. Dus ga tijdens het schrijven altijd uit van de lezers en geef antwoord op de vraag: welke informatie is belangrijk voor hen?

2. Management samenvatting

Het belangrijkste onderdeel is de management samenvatting. Immers, het is het eerste wat wordt bekeken. Maak deze kort en krachtig en houdt maximaal één pagina aan. O ja, het mag voor zich spreken, maar voor alle zekerheid: dit deel schrijft u als laatste, oftewel wanneer uw plan is afgerond.

Ps. En wat moet er sowieso in een management samenvatting terugkomen? De samenvatting (markt, product en formule, maar ook USP'S), missie en doelen.

3. Wie bent u?

U wilt dat de lezer vertrouwen in u krijgt, want ook al bent u onderdeel van een geweldige franchiseformule, als u de verkeerde beslissingen neemt kan het nog steeds verkeerd aflopen. Laat daarom in uw businessplan zien wie u bent door uw CV te delen, maar ook uw visie en hetgeen u wilt bereiken.

4. Het bedrijfsidee

Dit is een samenvatting van uw toekomstige onderneming. Als franchisenemer kunt u hiervoor goed aansluiten bij de franchisegever, want u hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Laat onder meer zien: welke ondernemingsvorm heeft u gekozen en waarom, uw vergunningen, de locatie en uiteraard uw product of dienst.

5. Marketing mix

Welke instrumenten gaat u inzetten om uw bedrijf en producten te promoten? Hierbij gaat men vaak uit van de 4 P’s: prijs, promotie en product, net zoals plaats. Maar er zijn meer onmisbare P’s in een goede marketing mix; personeel, politiek en periferie, maar ook proces en presentatie.

6. SWOT-analyse

Een helder overzicht van uw sterke en minder sterke punten, maar ook kansen en bedreigingen voor uw onderneming? Een SWOT-analyse geeft u hierin een inzicht en is meer dan onmisbaar! En waar staat SWOT voor? Voor strengths, weaknesses, opportunities en tot slot threats.

7. Financiën

Zonder financiën bent u nergens, dus zorg voor financieel overzicht voor een periode van drie tot vijf jaar met de volgende onderdelen:

- Exploitatiebegroting – Wat gaat u verdienen en wat kost het?

- Investeringsbegroting – Wat gaat u met het geld doen?

- Financieringsbegroting – Hoe gaat u voor uw franchise betalen?

- Liquiditeitsbegroting – Wat worden uw maandelijkse inkomsten en uitgaven?


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis