De Proxy Delhaize in Tour & Taxis opende op 4 april 2025 zijn deuren en is dus nog gloednieuw. Dat geldt ook voor de retailervaring van uitbaters en zakenpartners Frédéric Mahieu, Laurent Schmitz en Mathieu Fontaine. De drie komen uit een hele andere sector en besloten twee jaar geleden, toen Delhaize aankondigde dat het zijn winkelnetwerk ging franchiseren, om een sprong in het diepe te wagen en hun eigen winkel te openen. “We hadden geen enkele retailervaring, maar zijn gewoon erg nieuwsgierig en avontuurlijk aangelegd. We zitten steeds vol nieuwe ideeën, hebben zin om nieuwe zaken te ondernemen en waren benieuwd of wij een winkel kunnen uitbaten”, vertelt Frédéric Mahieu. “We hebben ons goed geïnformeerd, zijn fan van het DNA van Delhaize en hadden goeie dingen gehoord over de Delhaize-franchisees. Daarom hebben we onze kans gewaagd.”
Waarom ze uiteindelijk besloten om met zijn drieën een winkelaanvraag in te dienen en niet ieder apart? “Dat was voor ons een logische keuze, aangezien we elkaar al lang kennen en weten wat we aan elkaar hebben”, stelt Mathieu Fontaine. “Frédéric en Laurent zijn al van kinds af vrienden. Laurent en ik hebben samen een opleiding communicatie gevolgd en hebben al 18 jaar samen een eigen communicatiebureau: Paf!. Ik leerde Frédéric kennen door Laurent. Hij heeft een opleiding boekhouding gevolgd en hielp ons bij de opstart van ons communicatiebureau. Twee jaar geleden hielp hij ons nog eens om bepaalde zaken te herstructureren en zijn we terug aan de babbel geraakt. En zo is uiteindelijk het idee van een Delhaize-winkel ontstaan.”
De aanhouder wint
De weg naar een eerste winkel liep echter niet van een leien dakje. “Ons doel was om een Delhaize-supermarkt te openen. Daarom hebben we in maart 2023 een aanvraag ingediend”, vervolgt Mathieu. “We hadden een mooi dossier, Delhaize was fan van ons, alleen werden de grote winkels eerst verdeeld onder bestaande Delhaize-franchisees of -medewerkers die zelf een winkel wilden openen. We misten waarschijnlijk ervaring. Dus grepen we net naast onze droom.”
Toch gaven de zakenpartners niet op. “Tour & Taxis is een klant van ons communicatiebureau Paf!. Via hen hoorden we dat er een winkelruimte vrijkwam van 1.000 m2 in Gare Maritime. Bovendien was er blijkbaar een grote vraag naar een voedingswinkel vanuit de inwoners uit de omgevende appartementen en de werknemers uit de buurt, aangezien er tot dan toe geen supermarkt op de site van Tour & Taxis was. Dat klonk ons als muziek in de oren”, legt Mathieu uit. “Daarom hebben we direct een spoedvergadering met ons drie gehouden en hebben we uiteindelijk beslist dat we opnieuw een gooi zouden doen naar een Delhaize-winkel, maar dit keer een kleinere variant: een Proxy. En dat is uiteindelijk gelukt.”
Tour & Taxis
De nieuwe Proxy Delhaize is gelegen in Gare Maritime op de site van Tour & Taxis, een iconische locatie in hartje Brussel. Tour & Taxis was ooit een bruisend logistiek knooppunt, waar in de 20ste eeuw goederen per trein, schip en vracht werden verwerkt. Daarbinnen was Gare Maritime met zijn 40.000 m2 het grootste vrachtstation van Europa. De Tour & Taxis-site, die onder meer bestond uit het Koninklijk Pakhuis, kende zijn gloriejaren in de jaren 60: toen werkten er zo’n 3.000 mensen. Maar bij de oprichting van de Europese Douane-unie in 1968 verloor de site zijn voornaamste bestaansreden en raakte het terrein in verval. Uiteindelijk kwam het in handen van Nextensa, een vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar die de site de afgelopen twee decennia een complete metamorfose en een duurzame herbestemming gaf. Ondertussen is Tour & Taxis uitgegroeid tot een dynamische, vooruitstrevende stadswijk in de levendige kanaalzone van Brussel, met kantoren, cultuur, horeca en retail.
“Dat we onze winkel konden openen op deze iconische locatie, midden in het hart van de site Tour & Taxis, is echt een buitenkans”, vertelt Frédéric, die de operationele leiding van de winkel op zich neemt. Laurent en Mathieu, die nog actief zijn in hun communicatiebureau, komen elk 1 dag per week helpen. “Bovendien hebben we een unieke Proxy Delhaize. Niet alleen door de ligging, maar ook door de grootte van ons pand (753 m2) en de look & feel die is aangepast aan Gare Maritime”, gaat Frédéric verder. In de winkel hebben de drie zakenpartners geprobeerd om het industriële erfgoed zoveel mogelijk op te waarderen. “We hebben een mooie winkel die het kader van Gare Maritime respecteert. Dat zie je aan de details”, vult Mathieu aan. “We hebben bijvoorbeeld gekozen voor veel hout om dezelfde look & feel te hebben als Gare Maritime. Daarnaast zijn er vooral lage meubels zodat klanten een beter zicht hebben op de pracht & praal van Gare Maritime en ze bovendien een beter overzicht hebben van de winkel. Ook hebben we bredere gangen dan een andere Proxy Delhaize. Onze winkel voelt veel ruimer aan, wat de klantenbeleving ten goede komt.”
Kitchen Concept
De Proxy Delhaize Tour & Taxis richt zich in de eerste plaats op de 6.000 werknemers en honderden nieuwe bewoners van de appartementen op de site. Om in te spelen op hun noden hebben Frédéric, Mathieu en Laurent niet alleen gekozen voor ruime openingsuren (ma-vrij: 7u30 - 19u30; in het weekend en op feestdagen: 8u30 - 19u30), maar hebben ze ook het Kitchen Concept geïntroduceerd. “Tijdens de week kunnen klanten elke middag van 11u30 tot 14u verse pizza’s, pasta’s … kopen aan onze toog. Die worden ter plaatse gemaakt”, licht Frédéric toe. “Daarnaast maken we zelf broodjes, zo’n 150 per dag. Ook bieden we een extra groot on the go assortiment aan voor alle werknemers en inwoners uit de buurt. Denk aan een uitgebreid gamma aan wraps, soepen, slaatjes, sushi, gazpacho, on the go granola … Elke middag is er hier een ware stormloop.”
Verder kunnen klanten in de Proxy Delhaize terecht voor versbereide gerechten van Foodmaker, in de daarvoor voorziene stand. Denk onder meer aan vegetarische lasagne, ratatouille, Mexicaanse gratin of Griekse orzo met feta. “Ons on the go assortiment is de trekpleister van onze winkel. Het is goed voor maar liefst 30% van onze omzet”, verklaart Frédéric. “In de toekomst willen we hier nog verder op inzetten, met een uitgebreider gamma en ook seizoensgebonden broodjes of gerechten. En wie weet hebben we ooit een echte chef-kok die simpele gerechten kan maken om mee te nemen.”
Events
In het weekend komen er vooral toeristen langs die Gare Maritime bezoeken als een van de opkomende hotspots van Brussel. “Speciaal voor hen hebben we een kleine 200 Belgische producten voorzien, zoals Brusselse bieren, chocolade, snoepjes … aan de ingang van de winkel. Die vliegen vlot over de toonbank”, aldus Mathieu. “Daarnaast hebben we veel passanten die langskomen voor de events die georganiseerd worden in Tour & Taxis. Denk bijvoorbeeld aan Comic Con, Lotto Brussels Premier Padel of BD Comic Strip Festival. Die leveren ons extra klanten op. Tijdens het Padel-event zakten er op één week tijd maar liefst 80.000 mensen af naar Tour & Taxis. Dat is enorm veel.”
“We stemmen ons assortiment trouwens soms af op events die hier plaatsvinden. Bij Comic Con hebben we bijvoorbeeld speciale Japanse drankjes of Squid Game-koekjes aangekocht. Die verkochten als zoete broodjes”, vervolgt Mathieu. “Er was enorm veel volk voor het event. De mensen die het event bezochten waren grotendeels verkleed, wat voor grappige taferelen in de winkel zorgde. Dat is iets waar we in de toekomst ook zelf willen op inzetten: themadecoratie. Tijdens speciale momenten, zoals Halloween of voor bepaalde events, zouden we de winkel in een specifiek thema willen aankleden. Daar zouden we eventueel ook met een externe firma voor kunnen samenwerken om het meer premium te maken. Op die manier kunnen we een echte vibe creëren in de winkel, wat niet alleen de winkelbeleving ten goede komt maar ook zorgt voor extra visibiliteit, wat dan weer nieuwe klanten oplevert. Al zal het uiteraard afhangen van onze financiële middelen die we ter beschikking hebben, om te bepalen hoever we daarin gaan.”
1 uur gratis parkeren
De ondernemers hebben verschillende ideeën die ze nog willen uitrollen, maar waar kan het volgens hen nog beter? “Een werkpunt is zeker onze social media. We zijn nog niet echt actief op dat kanaal, omdat we eerst onze basis wilden goed hebben, vooraleer we daarop inzetten. Maar dat komt er binnenkort zeker aan, want het is noodzakelijk om de winkel meer onder de aandacht te brengen”, geeft Mathieu toe. “Daarnaast moeten we onze droge voeding boosten en onze aanwezigheid duidelijker kenbaar maken, want niet iedereen weet dat ze een Proxy kunnen vinden in Gare Maritime. Inwoners uit de buurt moeten beseffen dat we een groot aanbod hebben en dat ze hier terecht kunnen voor zo goed als al hun dagelijkse boodschappen. Die boodschap moeten we duidelijker overbrengen. Dat doen we onder meer met flyers.”
In een poging om meer klanten aan te trekken houden de zakenpartners verschillende acties, zoals 10% korting bij een winkelmandje vanaf 30 euro. “Of op 24 september hebben we bijvoorbeeld zakken met gratis producten uitgedeeld bij de inhuldiging van de hoofdstraat van het nieuwe appartementsblok in de buurt”, gaat Frédéric verder. “In de toekomst willen we ook met Nextensa bekijken of we onze klanten een uur gratis parking kunnen geven, als ze bij ons komen winkelen. Dat zal hen overtuigen om ook hun grote boodschappen bij ons te doen.”
“We willen op termijn meerdere Proxy’s”
De Proxy Delhaize Tour & Taxis is nog maar een halfjaar open. Toch hebben Frédéric, Laurent en Mathieu grootse ambities voor de toekomst. “In eerste instantie willen we deze winkel verder ontwikkelen, meer klanten aantrekken en ervoor zorgen dat de winkel rendabel wordt”, licht Frédéric toe. “Hoewel onze winkel nog maar een halfjaar open is, denken we al aan uitbreiding. We willen op termijn meerdere Proxy Delhaizes hebben en ons verder in het ondernemers- avontuur storten.” Waarom ze zich specifiek op dat formaat willen richten? “Omdat we dat kleinere formaat ondertussen goed kennen en het winkelbeheer op kleinere schaal ons wel goed ligt. Maar op termijn sluiten we ook supermarkten zeker niet uit”, vult Mathieu aan. “In de toekomst zullen er zich volgens mij nog overnamekansen voordoen. Delhaize zal waarschijnlijk nog een tweede ronde houden voor de verdeling van zijn winkels, aangezien sommige uitbaters misschien tegenvallende omzetcijfers hebben of ze niet over genoeg financiële middelen beschikken om de winkel verder te runnen. Wij staan zeker open voor nieuwe opportuniteiten.”