Registreren

Kharis bereidt de uitbreiding voor van Go! Fish in België

Het Kharis-fonds heeft een nieuw fastfoodplatform gecreëerd, QSRP. Haar missie: het versnellen van de ontwikkeling van Burger King, Quick, O’Tacos en Go! Fish.

Als eigenaar van het Belgische en Luxemburgse netwerk van Quick sinds 2016, heeft het Kharis Capital fonds in de loop der tijd een gediversifieerde portefeuille opgebouwd in fastfoodrestaurants. De overname van de Burger King masterfranchise in België, Luxemburg, Italië en Polen in 2017 werd het jaar daarop gevolgd door de overnames van de Franse keten O'Tacos en de Duitse keten Nordsee.

Om optimaal te profiteren van de uitbreiding van de restaurantbasis, die nu in de buurt komt van 1.000 eenheden in zeven landen, heeft het Belgische investeringsfonds onlangs een intermediair platform opgericht dat zijn drie activiteitenpijlers integreert: hamburgers, taco's en zeevruchten. "QSRP (Quick Service Restaurant Platform) is de oprichting van een centraal team dat de verschillende entiteiten ondersteunt om hun ontwikkeling te versnellen, maar ook om meerwaarden te genereren voor elk van hen", legt Kevin Derycke, CEO van Burger Brands Belgium, uit.

De primaire missie van QSRP is het versnellen van de uitbreiding van de merken. In België bijvoorbeeld, blijft de doelstelling van 150 Quick en Burger King restaurants op de agenda staan, ook al heeft de Coronacrisis het tempo vertraagd. Hetzelfde geldt voor O'Tacos, dat in drie jaar tijd 40 restaurants heeft geopend en zich meer op Vlaanderen wil richten.

Een Go! Fish in Docks

Een nieuwigheid voor ons, is de opening van Go! Fish restaurants, de fastfoodketen rond zeevruchten die wordt geëxploiteerd door het Duitse bedrijf Nordsee. “In december 2019 hebben we een Go! Fish restaurant geopend in Wijnegem, dichtbij Antwerpen. De tweede zal door een franchisenemer gerund worden in Docks Brussel, en we hebben ook nog andere plannen voor de komende maanden”, zegt Alessandro Preda, CEO van QSRP.

De tweede Go! Fish symboliseert de bereidheid van Kharis om strategieën zo goed mogelijk te coördineren. "Degene die we bij de Docks zullen openen, zal gecombineerd worden met een O'Tacos in een enkele ruimte van 300 m2, onder het beheer van dezelfde franchisenemer. Dit wordt het eerste voorbeeld van een multimerkenfranchise", zegt Pieter Daems, General Manager Benelux van O'Tacos.

“Bij QSRP geloven we in de groei van Go! Fish in het land van de Reus. "Belgen zijn erg dol op vis en ze zijn gewend om buitenshuis te eten", zegt Alessandro Preda.

Europese uitbreiding

Deze aankomende openingen maken deel uit van een uitbreidingsplan van Go! Fish. "Nordsee heeft al 350 restaurants in heel Europa, en we zijn van plan om restaurants te openen in een paar 'piloot'-landen, een operatie die al is gestart met België. We zijn van plan om in het komende jaar een tiental nieuwe restaurants te openen in Italië, België en Duitsland", zegt het hoofd van de holding.

De managers van QSRP zijn niet bang voor het risico van kannibalisatie. Volgens hen richten de merken zich op verschillende consumentengroepen. "We zien het bijvoorbeeld als we een O'Tacos openen bij een Quick of een Burger King. Je ziet geen daling in het verkeer," wijst Kevin Derycke erop. "O'Tacos, een alternatief voor kebabs, is Halal gecertificeerd en kan daarom een moslimcliënteel herbergen. Nordsee zorgt voor duurzame vis en schaal- en schelpdieren. Burger King en Quick is de typische Amerikaanse en Belgische hamburger. Wij bieden daarom een scala aan oplossingen die overeenkomen met de diversiteit van de bevolking in de verschillende landen", voegt Alessandro Preda toe.

De holding wordt geleidelijk aan een reus in de fastfoodsector. De verschillende merken, die tussen de 5.400 en 6.000 werknemers in dienst hebben - waarvan 800 in België - naargelang het seizoen, maken melding van een omzet van ongeveer een miljard euro. Het is niet de bedoeling om het hierbij te laten. "We hebben een lijst van landen waar we van plan zijn onze merken uit te rollen, met name Nordsee, Go! Fish en O'Tacos, en we zijn van plan om onze merken te ontwikkelen in de landen waar we al aanwezig zijn", zegt de CEO van QSRP.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis