Interview : Kempense ondernemer wil KFC groot maken in Vlaanderen

Voor de opening van het eerste Franchise KFC verkooppunt in  Brussel sloot Jan Peeters eerder dit jaar een franchisecontract af met KFC en mikt de komende vijf jaar op de opening van veertig filialen in Vlaanderen en Brussel. Nederland staat ook op de expansiekaart. Hij doet dit samen met zijn zakenpartner Mathé Heeren. Alle franchise filialen komen in eigen beheer. Belangrijkste doel is excelleren in het merk KFC.

Wie is Jan Peeters en wat doet Jan Peeters?

Ik ben zevenendertig jaar. Ik voel mij een jonge ondernemer. Samen met mijn neef Wim stuur ik de groep Peeters-Govers aan. De groep bestaat uit twee onafhankelijke onderdelen - een groothandelgedeelte en een Retail gedeelte. Bij de groothandel werken 90 mensen. Wij leveren aan supermarkten, horeca, gaarkeukens, etc. Bij onze Retail tak werken 440 man. Wij zijn de grootste franchisenemer van Albert Heijn in België. Sinds kort ben ik daarnaast samen met Mathé Heeren ook de franchisenemer van KFC in Vlaanderen en hebben open field posities in Brussel en in Nederland.

Jan Peeters KFC en Albert Heijn franchise

Waarom de interesse om KFC in Vlaanderen te openen?

Ik had sterk het gevoel dat je bij Albert Heijn niet ongeremd kon blijven groeien. De interne strategie van het bedrijf laat doorgaans maar een maximaal aantal filialen toe aan haar franchisenemers. Ik was 35 toen ik daarmee geconfronteerd werd maar nog erg ambitieus. Een zakenrelatie, die tevens van de plannen van KFC in België op de hoogte was, kende mijn ambities en heeft ons bij elkaar gebracht. KFC was onder de indruk van onze snelle groei met Albert Heijn. In minder dan vier jaar groeien we in een paar jaar van nul naar tien filialen. We zijn met elkaar in gesprek gegaan en het gevoel zat gelijk goed. Voor mij zijn vier kernwaarden belangrijk: vers, bewust, lokaal, persoonlijk. KFC was op zoek naar sterk lokaal ondernemerschap. Uit de gesprekken bleek dat dit een grote operatie zou kunnen zijn en ik heb contact opgenomen met een vriend in de vastgoedwereld, Mathé Heeren. Ik wist dat hij ook een droom had om iets in food te doen. We hebben toen besloten dit project samen aan te pakken en hebben de Benelux Food Group opgericht. Vervolgens zijn we een zwaar traject van screening ingegaan dat acht maanden duurde en waarbij KFC ons grondig heeft doorgelicht. Begin april hebben we dan het contract getekend. We hebben exclusiviteit gekregen voor het merk op de Vlaamse markt, wat inhoudt dat behalve ons geen enkel speler actief kan worden hier. Tevens hebben we een open field positie gekregen voor Brussel, samen met onze Waalse college, en een open field positie voor Nederland.

KFC heeft voor meerdere franchisenemers gekozen?

Er zijn drie franchisenemers voor de Belgische markt. Er is bewust gekozen voor lokale ondernemers, met een grote kennis van de lokale markt. Eigenlijk zijn wij toch een combinatie van twee landen, Vlaanderen en Wallonië, met twee talen. Dat geeft toch wat cultuurverschillen. Wij kennen de Vlaamse markt als onze broekzak, in Wallonië is dat natuurlijk minder. Daar is er een collega-ondernemer aangeduid die volledig Wallonië mag ontwikkelen. De derde franchisenemer is Autogrill, die stations, benzinepompen en luchthaven locaties gaat uitbaten. Zij doen dat wereldwijd. De eerste KFC-vestiging van Autogril in Brussel Noordstation is in juni dit jaar geopend. Dat is een ongekend succes gebleken. Tot nu staan daar wachtrijen van een half uur voor de kip.

De eerste signalen zijn dus goed?

Wij merken dat KFC zeer goed ontvangen wordt. Wij merken dat aan de eerste omzetten van Noordstation; wij merken dat ook aan de spontane sollicitaties die binnenkomen, aan de reacties op sociale media, en aan de ondernemers die zich bij ons aanmelden om zich aan te sluiten. Het zijn allemaal signalen die erop wijzen dat de markt kaar is voor KFC.

Wat zijn de expansieplannen van KFC in België?

KFC ziet ruimte voor een kleine 150 filialen in België.

Wat zijn specifiek de plannen van de Benelux Food Group met KFC?

Wij willen de komen zes jaar 40 vestigingen vastleggen en openen in Vlaanderen en Brussel en tevens gaan we naar Nederland. Wij beginnen met de sterkste locaties: in de grote steden, langs de drukste invalswegen.

Hoe zien uw expansieplannen er concreet uit?

De eerste vestiging in Wijnegem gaat in november van dit jaar open. We zitten momenteel op twaalf concrete panden in Vlaanderen en twee voor Brussel die het komend anderhalf jaar geopend gaan kunnen worden. In Nederland hebben we al meer dan tien locaties vastgepind. Perifere locaties met drive-ins: daarvan zal het grootste stuk nieuwbouw zijn. Dat zijn best eenvoudig te bouwen dozen die we proberen aan te passen aan het lokale landschap. Binnenstedelijk gaan we meer voor herinvulling van bestaande panden. We worden een beetje geholpen door het feit dat de Retail het moeilijk heeft. Daar komen toch panden vrij die voor ons heel geschikt zijn.

Waarom specifiek KFC? Waar ziet u de kansen?

Wij zijn door de mondialisering en digitalisering een stuk veramerikaniseerd. Wij zitten in een zwaar onderontwikkelde fastfood markt in België. We hebben per capita het minste aantal fastfood restaurant van heel Europa en bijna zelfs wereldwijd. Dat komt een beetje door onze frituurcultuur. Naast de veramerikanisering van de samenleving, zie je ook dat deze frituurcultuur een beetje onder druk komt te staan en hierdoor komt er markt vrij. De fastfood concepten bieden meer beleving en variatie. Daarbij maakt KFC-onderdeel uit van het tweede grootste fastfoodmerk ter wereld en is België het enige land in de Europa, behalve Noorwegen, waar KFC nog actief niet is. België is  best een moeilijke markt, met een kritisch publiek, maar met onze lokale kennis en ondernemerschap gaan we dat tot een succesverhaal maken.

Gaat u subfranchisen of komen alle vestigingen in eigen beheer?

Wij zijn de enige franchisenemer. Het is niet onze wens en niet de toelating om te subfranchisen, laat dat duidelijk zijn. Wij gaan alles in eigen beheer doen.

Wat zijn de ondersteuningsdiensten die KFC geeft aan u als franchisenemer?

Er is behoorlijk wat ondersteuning op het gebied van marketing, HR en ook op financieel vlak. Alles wordt met ons mee nagerekend. Verder hebben wij de senior expansion manager KFC Noord-Europa en de Franchiseconsultant operations in dienst genomen. België was eigenlijk het laatste land dat nog veroverd moest worden vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam. Hun taak zat er eigenlijk op. Dat was voor ons een fantastische opportuniteit. De senior expansion manager is nu onze general manager. Hij heeft 15 jaar ervaring bij KFC en is zeer sterk in locatieontwikkeling. Onze operational manager is een echte people manager en geeft ons de beste kansen op een mooi evenwicht tussen een warme bedrijfscultuur voor onze medewerkers en een mooi rendement voor ons als ondernemers. Door de KFC-kennis die wij in huis gehaald hebben, verwacht ik dat KFC ons na verloop van tijd een beetje los zal laten.

Wat is de formule van KFC? Heeft u verschillende aspecten van het concept moet aanpassen aan de Belgische markt?

Wij geloven in de ijzersterke formule van KFC, maar wij zijn nu een aantal randelementen aan het veranderen. Wij passen het menu op de Vlaamse cultuur. Wij zijn onze sausjes aan het aanpassen en ons bier. De Vlaming wil Jupiler of Maes en geen Heineken. Wij kijken of we wat wijn kunnen bijschenken. Een Vlaming drinkt graag een wijntje bij het eten. Dat is wat we op het gebied van het menu kunnen doen. En waar we erg sterk mee zijn ten opzichte van onze concurrenten, die vaak standaard gebouwen hebben, is dat wij ons gemakkelijk aan kunnen passen aan de lokale omgeving. Ook dat is een stukje vriendelijkheid in het KFC-concept.

Als we elkaar over 5 jaar opnieuw spreken, waar zal de Benelux Food Group met KFC in België staan?

Wij willen excelleren in de uitvoering van een sterk franchisemerk. Het merk is er, maar de excellentie moet er binnen vijf jaar zijn. Wij willen de lat hoog leggen op het vlak van kwaliteit. Liever kwaliteit, dan kwantiteit. Als ze zien dat de operaties meer zorg nodig hebben, zullen we het tempo van openingen aanpassen. In aantal restaurants willen we binnen vijf, zes jaar naar 70 restaurants toe in Vlaanderen, Nederland en Brussel, maar als operaties-kwaliteit dat niet toestaat, dan verlagen we het tempo. Belangrijkste doel is binnen vijf jaar kwalitatieve restaurants open te hebben.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis