Registreren

Buurtsupermarkten winnen aan populariteit

Gunstig momentum voor buurtwinkels
Jarenlang sloten lokale kruidenierswinkels de deuren omdat ze de concurrentie met de grootwarenhuizen niet meer aankonden. Sinds 2015 stijgt het aantal buurtsupermarkten echter weer: in 2015 dikte hun aantal met 24 aan, waardoor hun totaal op 1.340 kwam.

In 2016 versnelde dit zelfs met een vijftigtal bijkomende zaken, zegt algemeen directeur Luc Ardies van Franchise.be partner Unizo, op basis van informatie van commerciële partners als Carrefour, Colruyt Retail Partners en Delhaize.

Er zijn diverse oorzaken voor het succes van de buurtsupermarkt. Een groeiend aantal ouderen vindt het makkelijker om boodschappen in de buurt te doen. Jonge gezinnen die met twee werken en actieve alleenstaanden noemen het handig dat ze ook op zondag in hun buurtwarenhuis terecht kunnen.

Door het verdwijnen van bakkers en beenhouwers halen ook steeds meer consumenten hun verse voedingsproducten in het nabijgelegen buurtwarenhuis op. Bovendien zijn die winkels interessant voor wie nog snel een tekort moet aanvullen.

Hogere winstgevendheid
De grotere aantrekkingskracht van de buurtsuper vertaalt zich ook in een toegenomen rendabiliteit voor de uitbaters. Een recente analyse die Buurtsuper.be van een aantal balansen liet uitvoeren, wees op een hogere omzet, een betere brutomarge en een toegenomen nettowinst.

Waar de financiële evolutie dus jarenlang negatief was, leidt de huidige verbetering dus tot meer activiteit in de sector.

Een mooi voorbeeld van “de nieuwe kruidenier” is het concept Moor & Moor te Gent die inzet op lokaal, lekker en duurzaam. Lees meer over Moor & Moor.

Wil u zelf een buurtsupermarkt openen? Hieronder vindt u een aantal franchise concepten die op zoek zijn naar zelfstandige partners.

Proxy Delhaize

Carrefour Express

Spar


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis