Mobalpa

Benetton lanceert nieuwe franchise strategie

Franchising 2.0 focust op ‘een sterkere integratie tussen eigen winkels en franchise winkels'. De verkoop via ‘indirecte kanalen' wordt gezien als de ruggengraat van het business model van Benetton, stelt de Italiaanse krant. Deze twee kanalen, het eigen en de indirecte, zijn de focus van de toekomstige uitbreiding van het verkoopnetwerk, die momenteel bestaat uit 5.000 winkels wereldwijd. In de toekomst zullen medewerkers, mede dankzij de mobiele telefoon van klanten, vooraf al weten welke producten er online bekeken zijn en welke producten er al zijn gekocht. Tevens zijn ze zo in staat om geschikte combinaties te vinden of accessoires te vinden.

De nieuwe nieuwe features zullen al in 2017 in de winkel komen. CEO Marco Airoldi laat weten dat de nieuwe strategie ‘een reactie was op de snelle en vaak moeilijke evolutie van de markt'. “De focus ligt op het snel verschuiven richting de consument, om de behoeften en vraag zo snel mogelijk tegemoet te komen,” zegt hij tegen het Italiaanse medium. Christian Prazollo, de franchise directeur, stelt dat Franchising 2.0 afrekent met het idee dat ‘digitaal een vijand is die bestreden moet worden'. “E-commerce groeit, dat is een gegeven, maar consumenten bezoeken de site ook steeds vaker, meer dan de winkel.” 

Meer dan 230 verkooppunten hebben twee jaar geleden al ‘ja' gezegd tegen een nieuw winkelformat dat ‘On Canvas' heet. Hierbij worden een soort Lego-blokken gebruikt om nieuwe afgeschermde ruimtes te creëren, waar kleding wordt gepresenteerd. Eens iets anders dan presenteren dan in de rekken, stelt Benetton, en het assortiment wordt afgestemd op de vraag en het seizoen.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis