Mobalpa

Hema gaat nieuwe formule in zes winkels testen

Dat zegt topman Tjeerd Jegen van Hema in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad naar aanleiding van de opening van de eerste vestiging van de formule in het Spaanse Barcelona. ‘We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen', zo stelt de topman in een toelichting op de proef. Hij heeft er echter wel alle vertrouwen in dat de buitenlandse aanpak ook de weg vooruit is. ‘Meer ruime, meer overzicht en daardoor meer aankopen en een hogere winstgevendheid.'

Sokken bij sokken

Hij ziet echter ook beren op de weg. ‘Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kun je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn', vertelt Jegen. Hema is al enkele jaren bezig met een internationale uitrol van de formule. De buitenlandse winkels wijken qua concept af van die in Nederland en België.

Aanpak met verschillende werelden

De buitenlandse winkels zijn door hun opbouw en inrichting wel overzichtelijker, denkt Jegen. ‘Waar iets ligt, is in Nederland de meest gestelde vraag.' Bij de buitenlandse aanpak wordt gewerkt met verschillende werelden. ‘We hebben de werelden wonen, koken, baby & kind en beauty en verzorging.' Dat is anders dan hier. ‘In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen wat daarbij past.'

Dit is volgens de topman van Hema effectief. ‘De gemiddelde transactie per bezoeker ligt hier hoger.' Bron: Distrifood


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis