Albert Heijn Franchise

De supermarkttrends voor 2016 volgens Toby Pickard

1. Gezondheid staat centraal

IGD voorspelt dat er in de foodretailsector een toenemende focus op gezondheid zal gelegd worden. Zo zouden regeringen steeds meer druk zetten op de industrie om bij te dragen aan de nationale gezondheidsobjectieven. Bedrijven zullen dit meer en meer inzetten als opportuniteit in de concurrentiestrijd. Daardoor zullen winkels steeds meer gezondere keuzes bij de klant aanmoedigen. Retailers kunnen bijvoorbeeld shoppers belonen voor hun gezonde keuzes met prijskortingen, promoties en premies.

2. Spraakbesturing

Toestellen die terugpraten zullen een grote opgang kennen. Spraakbesturing bij smartphones komt nu al steeds vaker voor. We zullen producten kunnen bestellen, onze agenda's kunnen organiseren en gemakkelijk informatie kunnen opvragen door middel van toestellen die terugpraten. Merken gaan wellicht licenties moeten betalen aan technologieproviders, om er zeker van te zijn dat ze hun producten kunnen blijven verkopen met deze technologieën. Ze zullen onderling concurreren voor exclusieve verkooprechten en ze worden geconfronteerd met nieuwe concurrenten: zoekmotoren zouden de winkels van de toekomst kunnen worden.

3. Het Oosten neemt de leiding

De economieën in het Oosten worden dynamischer waardoor ze steeds meer deel zullen uitmaken van beste praktijken. Westerse retailers moeten dan ook hun innovatieritme opdrijven als ze geen achterstand willen oplopen. Als inhaalbeweging zou het westen enkele Aziatische technieken kunnen overnemen: speciale events zoals Singles Day bijvoorbeeld, of nieuwe onlinemodellen.

4. Diepgaande consumenteninzichten

Om zich te onderscheiden zullen bedrijven zich vandaag meer en meer afkeren van de lawine aan promoties en op zoek gaan naar nieuwe manieren om klanten te binden, op basis van de nieuwste inzichten in consumentenpsychologie. Merken kiezen steeds vaker voor meer gepersonaliseerde interacties. Klanten worden meer gezien als mensen, eerder dan enkel als consumenten. In de communicatie tussen shoppers, merken en retailers spelen sociale media een bepalende rol. RS


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis