Registreren

Volgens een onderzoek van de ING Bank is er weinig ruimte meer in de mode- en schoenenbranche voor franchiseformules.

Internationale concurrentie

Als oorzaak geeft de bank de komst van grotere, vooral internationale modeketens. Omdat deze ketens vaak efficiënter zijn, is het voor franchiseformules moeilijk concurreren. Een tussenvariant is volgens ING ‘dat een buitenlandse partij uitbreidt via masterfranchise of een select aantal multi-unit franchisers'.

Verder hebben franchiseformules onder meer last van de negatieve effecten van de hoge leegstand in Nederland, is er sprake van een hoge mate van verzadiging in het Nederlandse retaillandschap en is de groei van e-commerce ook een factor die het de franchiseformules lastig maakt.

Transitie in de detailhandel

De winkelformules die groeien doen dit vaak met eigen filialen en niet met franchisezaken. De totale omzet in veel non-foodbranches is nog niet terug op het oude niveau en er is druk op het middensegment. Als resultaat daalde het aantal franchisevestigingen in de non-food detailhandel van 11.000 in 2008 naar 9.300 in 2015.

In het rapport stelt ING dat het aantal startende ondernemers stijgt, maar dat het aantal franchisevestigingen al ruim 5 jaar blijft steken op circa 30.000 met een omzet van rond de 31 miljard euro.

Volwassen markt

Van alle vestigingen in de detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening is momenteel 4,5% een franchisevestiging. In 2007 was dit nog 6%. Binnen de horeca is groei, maar in de zakelijke dienstverlening is de groei minder snel dan het totale aantal dienstverleners en in de non-food detailhandel loopt het aantal sinds 2013 terug. "Maar franchise blijft een factor van betekenis", aldus ING. "Met 750 franchiseformules is de markt in Nederland volwassen.

Bron: http://www.textilia.nl/


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis