Mobalpa

Traditionele winkels zullen nooit verdwijnen'

E-commerce is ongetwijfeld een van de voornaamste pijlers van digitale transformatie in retail. Volgens de cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars, klokte de Belgische e-commercesector in 2015 af op een totale jaaromzet van 8,2 miljard euro. "Ik denk wel dat we nog een inhaalbeweging mogen maken", stelt Elke Laeremans, cdo van schoenwinkel Torfs. "Bij Torfs hebben we er bewust voor gekozen om geen distributiecentrum in het buitenland neer te poten. We willen echt een samenhorigheidsgevoel creëren om e-commerce in Vlaanderen toch tot haar volste recht te laten komen. Daar kan de lokale economie enkel beter van worden."

Colruyt Group beaamt de opmars van e-commerce, al blijft de organisatie vaag als er naar cijfers wordt gepolst over de verhouding tussen online en offline in de Colruyt-supermarkten. "De online markt is danig in beweging dat we moeilijk een beeld kunnen schetsen van haar grootorde", meent Bart Van Roost, hoofd van Cockpit & Analytics Team bij Colruyt Group. "We kunnen wel met zekerheid zeggen dat de traditionele winkel een stabiele groei kent, terwijl het gebruik van Collect & Go sterk stijgt."

Ook modeketen ZEB, die overigens voor vijftig procent deel uitmaakt van Colruyt Group, deinst niet terug voor straffe uitspraken als het gaat over e-commerce en digitalisering. Eerder dit jaar beweerde de ondernemer nog dat men met een online shop wel een mooie omzet kan binnenrijven, maar dat winst vrijwel een utopie is. Dat neemt niet weg dat beleidsmatige aanpassingen een noodzaak zijn. "Razendsnelle trends hebben ervoor gezorgd dat wij geëvolueerd zijn naar een marketing- en it-bedrijf", vindt Luc Van Mol, ceo van ZEB, "Het digitale zit in elk stukje van ons bedrijf, maar niet iedereen staat daar voldoende bij stil."

Totaalervaring

E-commerce mag dan serieuze sprongen nemen, geen van de drie bedrijven gelooft dat de trend traditionele winkels op de knieën zal dwingen. Wel vraagt het, samen met de onvermijdelijke digitalisering, een omnichannelbenadering, zeggen ze. Colruyt, dat begin oktober op de proppen kwam met wifi in haast al haar winkels en ook nog eens een boodschappenapplicatie lanceerde, vindt dat de meest normale zaak van de wereld. "In een winkel verwacht de klant zich aan bepaalde faciliteiten die aan zijn basisbehoeften voldoen", legt Van Roost uit. "Net zoals verwarming en verlichting behoort ook wifi tot die behoeften. U moet weten dat consumenten met hun hyperconnectiviteit een bepaalde macht over de retailer uitoefenen. Nemen ze een pak koeken uit de rekken, dan kunnen ze via hun smartphone meteen verifiëren of dat elders niet goedkoper is."

Bron: http://datanews.knack.be


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis