Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

Succesfactoren in de foodretail: proximiteit en zichtbare specialisatie

De jongste 5 jaar legde 1 op 5 uitbaters van een kaaswinkel voor goed het haakje op de deur. In dezelfde periode daalde het aantal viswinkels met 14% en het aantal slagers met 12 %. Het aantal drankenwinkels groeide in 5 jaar dan weer met 141% en het aantal chocolaterieën met 72%. Opmerkelijke cijfers als je weet dat de klassieke drankenhandel – de drive-ins van vroeger – niet eens zo lang geleden ten dode leek opgeschreven. Een tiental jaar geleden ook was er sprake van een compleet gesatureerde markt van chocoladespeciaalzaken.

"In de eerste plaats zijn er de goed gelegen buurtsupers, waarbij goed gelegen betekent: op fiets- of wandelafstand van een woonkern of langs een verbindingsweg tussen werk- en woongelegenheid', zegt Luc Ardies. "Een gunstige evolutie die evenzeer het succes van de buurtsuper stimuleert, is dat deze winkels niet zelden worden uitgebaat door een gediplomeerd slager of traiteur, wat betekent dat zij in niets hoeven onder te doen voor de klassieke voedingsspeciaalzaak."

"Een tweede factor die de jongste jaren almaar meer bepaalt of een voedingshandel wel of niet succesvol is, is het 'belevingsgehalte'. Winkels die er de jongste jaren bijzonder sterk in zijn, zijn drankenhandels en chocolaterieën. De drankenhandel is anno 2016 niet langer een drive-in, waar gigantische volumes bakken torenhoog staan gestapeld. De handelaars in dranken spelen vandaag succesvol in op hypes rond gins en whisky en dit via onder meer tastings. Chocolatiers en succesvolle slagers zijn dan weer meesters in het etaleren van vakmanschap en dit door de klanten in de winkel een inkijk te bieden in het atelier." Bron: www.buurtsuper.be


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis