Registreren

Pano sign' service zet in op Vlaanderen

Pano sign' service, experts in visuele communicatie, plaats alles op alles, overal. Wat ooit begon met schilderen op ramen resulteerde dankzij de technologische evolutie in printen en snijden van alles wat een startende ondernemer nodig heeft (visitekaartjes, stickers, affiches, spandoek, belettering van wagen, raamdecoratie, enz.). In 1980 werd het éérste “PANO”-atelier in Lormont, vlakbij Bordeaux (Frankrijk) opgericht en zo'n 35 jaar later heeft Pano reeds meer dan 150 vestigingen wereldwijd, waarvan het gros in Frankrijk. Vincent De Witte sloot aan in maart 2015 en werd daarmee de éérste Vlaamse concessiehouder, gevestigd te Melle.

Wat houdt zo'n open concessie juist in?

Vincent De Witte: “Een open concessie houdt in dat er bij alle concessiehouders een uniforme aanpak gehanteerd wordt, zowel visueel als bij de inrichting van de shops. Maar iedereen blijft vrij om bepaalde zaken wel of niet te plaatsen. Het grote voordeel is dat je een volledige ondersteuning van begin tot einde krijgt, waarbij men jou helpt zoeken naar de ideale locatie, de markt bestudeert, een concurrentieanalyse maakt, enz. Belangrijk voor een goede locatie is bijvoorbeeld dat het op een goed zichtbare as ligt, dat er veel passage is en dat er parking voorhanden is, zodanig dat iedereen gemakkelijk het servicecenter kan binnenlopen. Ook bij de inrichting van de shop helpt Pano, zowel intern als extern. Men biedt tevens een netwerk van leveranciers aan.”

Welk profiel vormt de ideale concessiehouder?

Vincent De Witte: “Iedereen die een nieuw avontuur wil inslaan kan deelnemen. Ik heb een commerciële achtergrond, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Na een screening a.d.h.v. een vragenlijst kan je meteen aan de slag! Zo zie je dat er in Frankrijk wekelijks nieuwe shops opengaan en ook in Noord-Afrika zien we een sterkte stijging. Nu wil men ook meer een meer inzetten op Vlaanderen en Nederland.”

Waaraan heeft de Pano Group dit succes te danken?

Vincent De Witte: “Eérst en vooral ben je 1/3 commercieel bezig, 1/3 ben je aan het nadenken, aan het ontwerpen & ontwerpen en 1/3 van je tijd ben je manueel bezig met het produceren en het plaatsen . Die afwisseling maakt het zo interessant. De investering die je moet doen en de stock die je nodig hebt zijn beperkt. Je kan dus heel snel van start gaan. Ook krijg je een opleiding van 4 weken in Bordeaux. De maandelijkse fee staat vast en is geen % van de omzet. Het succes bepaal je dus volledig zelf. Het concept bestaat uit een servicecenter waar mensen binnen en buiten kunnen met vragen rond “visuele communicatie”, het is m.a.w. een one-stop-shopping-verhaal. Iedere startende ondernemer heeft zoiets nodig en bij Pano sign' service hebben we alles in huis. Daarnaast reageren we heel snel op de vraag: binnen de week wordt er geleverd. Verder is er een centraal coördinatiepunt die bepaalde opdrachten voor bepaalde merken uitstuurt vanuit de groep. Bv. het merk Un jour Ailleur die een paneel wil plaatsen in de etallage voor de shops van Kortrijk, Brugge, Knokke.een. Pano is marktleider met dit concept.”

Wanneer heb jij jouw filiaal geopend?

Vincent De Witte: “Ik ben gestart in maart 2015 en had mijn éérste contact in oktober 2014 (Tijdens de franchise beurs in Flanders Expo). Mijn opleiding had ik dan in februari 2015 en tijdens mijn opleiding heb ik ook mijn handelspand gevonden. Ik kon daarna dus meteen van start gaan. Pano levert een container met alle materialen & stock en samen met de verantwoordelijke voor de inrichting richten we de shop op in één week. Pano zorgt eveneens voor een mailing campagne naar alle bedrijven uit de regio. Eén maand na de opening organiseren we dan ook de openingsreceptie waarbij er ook nog eens de lokale ondernemers op worden uitgenodigd.

In het begin werkte ik met freelancers, maar nu zoek ik ook iemand vast om bij mij aan de slag te gaan. Verder wil ik éérst zorgen dat de vestiging in Melle goed van de grond gaat en in de toekomst wil ik een vestiging openen aan de andere kant van Gent. Het principe van onder de kerktorn past goed in het concept.”

Hoe blijft Pano Group evolueren?

Vincent De Witte: “Eérst en vooral organiseert de groep jaarlijks een 2-daagse internationale bijeenkomst met alle concessiehouders, waarbij de nieuwste technieken worden voorgesteld, waarbij je workshops kan volgen en waarbij je kan netwerken met leveranciers en andere partners. Daarnaast zijn er 1 à 2 keer per jaar de vakbeurzen waarop je door de leveranciers wordt uitgenodigd en ten derde zijn er de regionale bijeenkomsten, waar je de lokale zaken kunt bespreken in groep en bespreken met de collega's.

Wil je concessiehouder worden bij Pano sign' service? Hier vind je meer info.



Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis