Mobalpa

Internet kan klant online inspireren om offline te kopen

De opkomst van online shoppen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. ABN AMRO verwacht dat het aandeel van online in de totale retail-omzet in de komende jaren zal blijven groeien met 7% à 8%. De grootste groei doet zich vooral voor in bouw- en supermarkten. Toch beweert ABN AMRO dat de fysieke winkel een belangrijke rol kan blijven vervullen als retailers het internet gebruiken om klanten ‘online' te inspireren om ‘offline' te kopen.

Het onderzoek van ABN AMRO toont aan dat mensen graag in fysieke winkels blijven kopen omdat ze het product er kunnen voelen en ervaren. Dat geldt vooral voor kleren en schoenen. Het online platform vervult hierbij voorafgaand aan de aankoop vooral de rol van inspiratiebron.

Consumenten vinden het vooral prettig dat ze hun producten meteen kunnen meenemen en snel in huis hebben. Dit geldt vooral voor bouwmarkten. Retailers spelen hier steeds vaker op in door het mogelijk te maken producten online te kopen en offline af te halen, soms zelfs op dezelfde dag. Online spelers zijn zich sterk bewust van de voordelen van een fysieke winkel, zoals blijkt uit de komst van fysieke winkels van Coolblue in Nederland en Zalando in Berlijn.

Retailers kunnen een gerichte keuze maken voor de beste combinatie van winkelfuncties. De mogelijkheid iets te kunnen passen, een beroep te kunnen doen op kennis en kunde en de directe beschikbaarheid van producten wordt door bijna driekwart van de consumenten het meest gewaardeerd. Retailers moeten zich bewust zijn van wat online voor hem kan betekenen om vervolgens te kiezen waar hij zelf onderscheidend mee kan zijn. PB


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis