Vandelanotte accountants voor de Franchise wereld

70% van de promoties niet rendabel

Tom Penninckx van onderzoeksbureau Nielsen legt in een opiniestuk uit vanwaar de groei in het aantal promoties komt. Sinds het uitbreken van de wereldwijde financiële crisis in 2007 zijn promoties steeds meer een hoeksteen geworden in het Belgische retaillandschap: fabrikanten wouden de dalende verkoopvolumes compenseren door meer producten in promotie te zetten. In 2008 en 2009 groeide de verkoop in promotie hierdoor met 15%.

De algemene verkoopcijfers stegen echter niet mee met het aantal promoties. Nielsen schat dat 59% van alle promo's in West-Europa in 2014 verlies hebben geleden. In België zou zelfs bijna 70% van de promo's niet rendabel zijn.

Ondanks de twijfelachtige Return On Investment van promoties, blijven merken en fabrikanten volgens het onderzoek er gretig gebruik van maken om de strijd met de concurrentie aan te gaan, en tegemoet te komen aan retailers die hier om vragen. Penninckx legt uit dat promoties van het type "2+1 gratis" en 1+1 gratis" zo bijna de norm aan het worden zijn, wat fabrikanten voor een dubbele uitdaging stelt: lagere promo-efficiëntie en lagere winstmarges.

Daarbovenop zou de klant door al deze promo's geconditioneerd worden en almaar prijsgevoeliger worden bij het doen van zijn boodschappen. Volgens de Nielsen Shopper Trends Survey zijn ondertussen al 12% van de Belgen promo/prijs-gevoelig, wat veel hoger ligt dan het wereldwijd gemiddelde van 6%.

Volgens Nielsen veroorzaken de promo's waardevernietiging in sommige categorieën. In anderen, overtuigen de lagere prijzen consumenten dan weer om weer naar A-merken over te schakelen.

Penninckx besluit dat '1+1 gratis'-promoties een categorie niet duurzaam zullen laten groeien, maar eerder richting waardevernietiging zullen drijven. Innovatie, en niet promotie, blijft volgens hem de grootste waardedrijver.PB


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis