Online retail groeit en franchisenemers kunnen daarvan profiteren

De markt voor online winkelproducten groeit enorm snel. Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van retail bedrijven met 50% in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden. Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers inspelen, stelt de Nederlandse bankengroep ABN Amro.

Er zijn veel mogelijkheden om een synergie te bereiken tussen de fysieke winkel en het online kanaal van de winkelformule. Zo kan de franchisenemer zich positioneren als een lokale speler die weet wat onder klanten leeft. Door te opereren onder een grotere winkelformule, kan hij online een groter publiek bereiken.

De franchise-formule is binnen de detailhandel in het afgelopen decennium sterk gegroeid. Sinds 2001 groeide de omzet van retail franchisenemers van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. ABN Amro constateert echter dat er over de verdeling van inkomsten uit internet tussen franchisegevers en –nemers vaak geen heldere afspraken worden gemaakt.

De bankengroep benadrukt dat winkelformules hun franchisenemers moeten betrekken in hun online strategie. In een dergelijke formule kunnen franchisenemers hun steentje bijdragen aan online verkopen en hier mag volgens ABN Amro een reële vergoeding tegenover staan. Franchisegevers hebben een bepaalde schaalgrootte, daardoor kunnen franchisenemers in die situatie meeliften op hun online activiteiten.

Overeenkomsten zouden aangepast moeten worden aan de huidige tijdsgeest, waarin de consumenten aankopen steeds vaker via internet doen. Gebeurt dit niet, dan is de groei aan internetbestedingen juist een bedreiging voor het franchisemodel; het kost franchisenemers in de fysieke winkel omzet.PB


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis