eyes + more

Groei e-commerce veroorzaakt wrijvingen tussen ketens en franchisenemers

Uit een analyse van het Economisch Bureau Nederland van ABN-Amro blijkt dat franchising de afgelopen 10 jaar sterk gegroeid is. Daarnaast is ook de online retail enorm aan het boomen.

Volgens ABN-Amro biedt de groei van online handel enorme kansen voor franchisenemers. De consument hecht namelijk nog steeds veel belang aan de fysieke winkel. Er is behoefte aan een persoonlijke benadering en expertise. Franchisenemers kunnen dus zeker ook mee profiteren van de groeiende e-commerce.

Toch lijkt het veranderende consumentengedrag tot meer conflicten tussen franchisegevers en -nemers te leiden. De verdeling van de inkomsten uit internet is immers een punt waarop beide partijen vaak botsen. ABN-Amro verklaart dat dit komt doordat er te weinig kraakheldere afspraken over gemaakt worden.

Traditioneel gezien is de verdeling van de inkomsten duidelijk. De omzet die voortkomt uit de afzet in een franchisewinkel komt aan de franchisenemer toe, afgezien van royalty-betalingen. De omzet die een franchisegever in de eigen winkel maakt, komt toe aan de ‘formule'. Bij de verkoop via internet zijn de grenzen echter vaag en moeilijker af te bakenen. Daardoor ontstaan er discussies.

Franchisenemers menen dat zij het merk van de formule uitdragen, maar dat consumenten zich soms in hun fysieke winkel oriënteren om dan later online hun aankopen te doen. Velen vinden dat zij daarom ook recht hebben op een deel van de inkomsten daaruit.

Het probleem heeft te maken met de verouderde franchise-contracten die vaak al jaren niet meer aangepast werden. Abn-Amro beweert dat de combinatie van een fysieke winkel en een online kanaal heel kansrijk kan zijn voor beide partijen. Er moeten enkel goede en duidelijke afspraken gemaakt worden over de verdeling van internetintkomsten.PB


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis