Nederland : ‘Franchisenemers doen het beter dan filiaalchef'

Franchisenemers profiteren van een efficiënte backoffice en hoeven zich alleen bezig te houden met medewerkers en klanten. Daardoor hebben ze meer oog voor kosten en omzetontwikkeling, de kwaliteit van medewerkers en de relatie met klanten. Als hij een bewuste keuze maakt voor commerciële samenwerking en sommige zaken overlaat aan een franchisegever, kan een franchisenemer het midden- en kleinbedrijf in moeilijke tijden overeind houden.

Nederland telt in totaal 750 franchisegevers met dertigduizend vestigingen, waarmee zo'n vijftien procent van alle winkels in ons land door een franchiser wordt geëxploiteerd. Zij ondervinden momenteel onder meer spanning op het gebied van e-commerce, terwijl ze lang niet altijd achter de beslissingen staan die hun franchisegevers nemen.

Een tweede AFM, een Autoriteit Franchise Markten, kan volgens de aanwezigen bijvoorbeeld toezien op de gewenste transparantie, eerlijkheid en kwaliteit van informatie. Daarnaast is extra regelgeving nodig omdat belangenverschillen onvermijdelijk zijn. De emancipatie van de franchiserelatie ligt volgens hen in handen van beide partijen, die evenveel inbreng moeten hebben.

Bron: RetailNews


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis