Registreren

Opening van een 23e Cash Converters in Jambes

En nu nummer 23! Sinds de opening van een eerste Cash Converters in België in 1997, heeft de keten zich met een indrukwekkende regelmaat verder ontwikkeld tijdens zijn 15 jaar aanwezigheid op de Belgische markt. Het succes van de wereldwijde koploper van de aankoop/verkoop aan particulieren weerspiegelt vooral een mentaliteitswijziging die zich in alle lagen van de bevolking voordoet.
Volgens Chantal Heymans, directrice van Cash Converters België, "is de reflex om voorwerpen door te verkopen die men niet gebruikt, gaan behoren tot de gewoonten van vele gebruikers, net zoals de reflex om zijn koopkracht te verhogen door op zoek te gaan naar koopjes. Tweedehands behoort daar ook bij, vooral wanneer betrouwbaarheid gewaarborgd wordt". En dat is dus waar de kracht van Cash Converters ligt, dat alle voorwerpen uittest vooraleer ze aan te kopen, en dat een waarborg geeft bij de verkoop.
Vandaag is het universum van tweedehands artikelen volledig open gebloeid. Er zijn natuurlijk nog altijd de getrouwen van het eerste uur (58% bezoekt minstens een keer per maand een Cash Converters). Maar het concept trekt ook een steeds groter aantal nieuwe klanten aan, die overtuigd worden door de kwaliteit van de aangeboden artikels. "Nieuwe modellen, en dan vooral bij technologische producten, volgen elkaar alsmaar sneller op. En daarom is wat wij opkopen vaak `bijna-nieuw`, omdat het verkocht wordt door gebruikers die het allernieuwste model willen hebben, en het vorige terug verkopen... dat misschien maar enkele maanden oud is", stipt Chantal Heymans aan.
Maar meer nog dan de diversiteit van de aangeboden voorwerpen lijkt de combinatie van een economisch en ecologisch aanbod het succes te verklaren, ook in tijden van crisis.
"Wij zijn beter bestand tegen de crisis van de laatste jaren dan de klassieke distributieketens, omdat ons concept ons toelaat onze prijzen voortdurend aan te passen, zowel bij de aankoop als de verkoop, en wij de markt van de nieuwe producten van zeer nabij opvolgen", vervolgt Chantal Heymans.
Het succes mag dan ook niet verbazen. In tien jaar tijd, van 2002 tot 2012, heeft de keten het aantal winkels bijna verdubbeld, dat van 13 naar 23 winkels in België ging. Maar zijn omzetcijfer is in diezelfde periode bijna verviervoudigd, gaande van 10 naar 44 miljoen euro.
Jambes, strategisch gelegen, en een splinternieuw concept
Cash Converters is al wel aanwezig in de regio Namen, met zijn winkel in Bouge, maar het was al een tijd op zoek naar een verkoop/aankooppunt dat aan de andere kant van de Maas zou liggen en de inwoners van de rechteroever en het zuiden van de provincie kon lokken. Het is op de Avenue du Prince de Liège nummer 211 dat de geschikte plek gevonden werd.
Aan het roer van de winkel in Jambes staat Stéphane Van Hauwaert, 42 jaar, bachelor in de Toegepaste Economische Wetenschappen aan de UCL; hij is vertrouwd met het concept, want hij had al een Cash Converters geopend in Etterbeek in 2010.
De keuze voor de nieuwe plek in de provincie Namen was ook meteen de gelegenheid om de nieuwe visuele identiteit van de groep in België in te wijden. "Onze nieuwe look and feel is geïnspireerd op de waarden die ons dierbaar zijn: het menselijke aspect, in een ontspannen sfeer. Verder de win-win context, waarbij beklemtoond wordt dat men koopjes kan doen, ontdekkingen en opportuniteiten kan vinden in de `nearly new`. En tot slot de competentie en beroepsbekwaamheid van het team ter plaatse, dat zich inzet voor duurzaamheid", besluit Chantal Heymans.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis