Mobalpa

Bijna 4 op 10 Belgen willen graag een tweedehands kerstcadeauOnderzoek Troc.com toont tweedehandstrend voor de feestdagen

Meer dan 1 op 10 Belgen (11%) overweegt om deze kerstperiode tweedehandscadeaus weg te schenken. 37% wil er graag een of meerdere krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van tweedehandsketen Troc.com uitgevoerd door iVox bij 1000 Belgen. Deze trend is duidelijk merkbaar bij De Kringwinkel en Troc.com: beide winkelketens verwachten deze kerstperiode een stijging van meer dan 20% van het aantal verkochte tweedehandscadeaus. Tweedehandscadeaus voor kerst blijven aan populariteit winnen. Dit is een trend die zich verderzet, want ook in de vorige kerstperiode zagen zowel Troc.com als De Kringwinkel al tot een vijfde meer tweedehandscadeaus over de toonbank gaan. Dit jaar verwachten de beide spelers opnieuw een stijging van minstens 20%! Het is er nu al opvallend drukker in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Goedkoper, maar ook duurzaam én origineel!

Van de Belgen die dit jaar een tweedehandscadeau onder de kerstboom willen leggen, plant meer dan een kwart (27%) hieraan meer uit te geven dan vorig jaar. 57% zal hetzelfde bedrag aan deze cadeaus spenderen.

Gemiddeld verwachten deze koopjesjagers 64 euro uit te geven aan tweedehandscadeaus. Dit is ongeveer een derde van het totale bedrag (193 euro) dat ze van plan zijn te spenderen aan kerstpakjes.

Uit de resultaten blijkt verder dat we dit vooral doen voor de aantrekkelijke prijs (52%), maar ook het ecologische aspect van tweedehands wordt niet vergeten (37%). Daarnaast vindt 1 op 3 (33%) het gewoon leuk om op de tweedehandsmarkt op zoek te gaan naar hét ideale cadeau. Tenslotte speelt de originaliteit vaak een doorslaggevende factor om voor een tweedehandsgeschenk te kiezen (32%). Pierre Boseret, Algemeen Directeur van Troc.com Benelux: “De tweedehandstrend wordt vaak geassocieerd met de crisis, maar dat is slechts een van de redenen. Er is immers sprake van een echte retrorage waarbij consumenten originele stukken in huis willen halen. Deze artikelen brengen bij velen nostalgische gevoelens naar boven. Anderen komen bij ons winkelen omdat ze bewuster willen gaan consumeren.”

Belg niet vies van tweedehandscadeaus

Toch zijn er nog veel Belgen (89%) die deze kerstperiode geen tweedehandscadeau zullen weggeven. Voornamelijk omdat ze het niet prettig vinden dat de goederen al gebruikt zijn (46%) en omdat ze deze cadeaus niet durven weggeven uit angst dat men ze “minderwaardig” zou vinden (41%). Dit is grotendeels onterecht zo blijkt uit het onderzoek, want meer dan een derde van de ondervraagden (37%) zou heel blij zijn met een tweedehandscadeau onder de kerstboom. Bij de Walen (45%) en Brusselaars (40%) is hier iets meer enthousiasme te bespeuren dan bij de Vlamingen

(31%). Vooral boeken (56%), CD's en DVD's (38%) en informatica zoals laptops, tablets en smartphones (26%) staan op het verlanglijstje maar ook kunst en decoratie-artikelen (26%), juwelen (24%), kledij en mode-accessoires (23,5%) en antiek (21%) zijn populair.

Top 5 van de populairste tweedehands kerstcadeaus


1. Mannen: Boeken (47%) Vrouwen: Boeken (64%)
2. Mannen: CD`s en DVD`s (41%) Vrouwen: Juwelen (39%)
3. Mannen: Informatica (laptop, tablet, smartphone) Vrouwen: (32%) Kledij of mode-accessoires (38%)
4. Mannen: Tuin en DHZ-artikelen (30%) Vrouwen: CD`s en DVD`s (35%)
5. Mannen: Kunst en moderne decoratie (20%) Vrouwen: Kunst en moderne

Pierre Boseret: “In onze winkels merken wij al langer dat er vooral bij jongere Belgen een groeiende interesse voor tweedehands. Deze trend komt eveneens in het onderzoek naar voor: 41% van de jongeren (

“Ook in De Kringwinkels zien we een groeiende interesse voor originele tweedehandscadeaus”, aldus Marc Willem, Algemeen Directeur van Komosie. “Een trend die we alleen maar kunnen toejuichen, want wie kringt, die wint: niet alleen de portemonnee van de klanten maar ook het milieu heeft baat bij hergebruik.”


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis