Vandelanotte accountants voor de Franchise wereld

Topman Carrefour houdt het bij kleine ingrepen

De uitdaging is nochtans niet min. Carrefour verliest marktaandeel in zijn thuisland Frankrijk, waar het 43% van zijn omzet boekt. Voorts gaat het evenmin goed in Spanje en Italië, twee landen die zwaar getroffen zijn door de economische crisis en waar Carrefour bijna 20% van zijn verkoopcijfer haalt. Het concern kampt bovendien met een schuldenlast van 9,6 miljard euro.

Voorzichtig schrappen

Plassat zegt drie jaar nodig te hebben om Carrefour er weer bovenop te krijgen. Echt grote maatregelen heeft hij nu echter nog niet bekendgemaakt, wel verdwijnen 500 à 600 van de 7500 banen op de hoofdzetel in Frankrijk. Het bedrijf hoopt dat dit op vrijwillige basis kan gebeuren.

Voorts worden nog dit jaar de twee verkooppunten in Singapore gesloten. Een poging om ze te verkopen, liep in 2010 op niets uit. Tevens zal meer nauwgezet worden gekeken naar het uitkeren van bonussen aan het kaderpersoneel en directie.

Ook bekijkt Carrefour zijn posities in markten als Polen, Turkije en Indonesië. “Lokale ketens zijn daar beter geplaatst dan wij,” zegt de algemeen directeur. De opbrengst van de verkoop ervan kan worden gebruikt om te investeren in de thuismarkt of om de hoge schuldenlast verder te verminderen. “We moeten cashflow genereren en zowel de omvang als de kostprijs van onze schuld verkleinen”, aldus Plassat. Eerder trok Carrefour zich al terug uit Griekenland.

‘Deal' met leveranciers

Daarnaast onthult de nieuwe topman een aantal commerciële richtlijnen. Wegens de economische crisis zullen de prijzen van voeding laag blijven, kondigt Plassat aan. Dat hoopt hij te doen door vaste lage prijzen te bieden, aangevuld met promoties die minder algemeen en meer toegespitst zullen zijn. Om dat te bewerkstelligen stelt de directeur leveranciers meteen een “deal” voor: ze krijgen meer ruimte in het schap, op voorwaarde dat ze zich competitief tonen.

Daarenboven krijgen winkelmanagers meer autonomie, zoals de retailbaas reeds had beloofd. Zo zal in de reclamevoering de nadruk op lokale accenten worden gelegd, alsook op online. Ook voor lokale leveranciers zullen er meer mogelijkheden komen.

‘Planet' verdwijnt

Aan de verlieslatende en veelbesproken hypermarktformule van Carrefour wil Plassat niet raken. Volgens Plassat is de bestaansreden van Carrefour net om one-stop-winkelen aan te bieden in hypermarkten, die vooral buiten de stad liggen. Wél wil hij komaf maken met het Planet-concept, aangezien de topman vindt dat al die verschillende formaten te verwarrend zijn en de naam Carrefour op zich voldoende is.

In de plaats daarvan zei Plassat dat elk formaat weer zijn eigen identiteit moet krijgen, en noemde daarbij conceptnamen als Market, City en Montagne. De oer-Franse CEO zou overigens nauwelijks zijn misprijzen hebben verhuld over de Engelse origine van de naam Planet.

Carrefour maakte deze ochtend beter dan verwachte resultaten bekend over de eerste zes maanden van 2012. De beurskoers ging daarop 6,7% hoger, om te sluiten op 16,81 euro.

Bron: Retaildetail.be


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis