Registreren

Winkels in heel België in de dagrand laten bevoorraden

Het PIEK-project liep in zeven Vlaamse steden, en voor de sector werkten Colruyt en Delhaize mee. Ze investeerden in stille vrachtwagens, in materiaal dat stil laden en lossen mogelijk maakt, in aanpassingen aan de winkels en in opleidingen voor het personeel. De resultaten zijn ronduit schitterend: er is niet één klacht van een omwonende gekomen, de tijdwinst voor handelaars is enorm, de chauffeurs hebben veel minder stress en het verbruik ligt tot een derde lager.
“Bovendien is het verkeer rond die winkels in de stadskernen ook veel veiliger”, zegt Jan Delfosse, Directeur-generaal van Comeos Vlaanderen. “De vrachtwagens kunnen veiliger aan- en wegrijden, hoeven niet meer tussen de fietsers en voetgangers te maneuvreren, en veroorzaken geen files meer in volle ochtend- of avondspits. Door ons toe te laten de winkels in alle vroegte, of 's avonds heel laat te bevoorraden, wint eigenlijk iedereen.”
Nu uitbreiden: meer steden, meer winkels, meer gewesten
Het is nu voor Comeos dan ook tijd om met PIEK II een stap verder te gaan. “Vele handelaars tonen in ieder geval interesse om mee in het project in te stappen”, zegt Delfosse. “We stellen morgen de complete resultaten van PIEK aan onze leden voor, en we maken ons sterk dat méér bedrijven in PIEK II zullen stappen.”
Comeos benaderde ook de Brusselse en Waalse collega's van minister Crevits. “We hebben aan Bruno De Lille (Brussel) en Philippe Henry (Wallonië) gevraagd om de PIEK-resultaten te aanvaarden, en die eerste testfase dus over te slaan”, zegt Jan Delfosse. “Minister Henry zegt ons dat hij interesse heeft in het dossier. En in Brussel gaat het helemaal de goede kant uit: Bruno De Lille nodigt ons uit om de modaliteiten en de impact van PIEK met hem te bespreken, zodat we ze als basis kunnen gebruiken voor een soortgelijk project in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”
“Voor de handel is een overleg tussen de drie gewesten levensnoodzakelijk”, gaat Delfosse verder. “Er is een integrale aanpak nodig van het mobiliteitsvraagstuk – we moeten vermijden dat het probleem wordt verschoven door éénzijdige maatregelen. Winkelketens houden in hun logistiek bovendien geen rekening met taalgrenzen: we moeten absoluut vermijden dat er andere mobiliteitsmaatregelen worden genomen in de drie gewesten. Het zou al te belachelijk zijn dat onze vrachtwagens aan de taalgrens moeten stoppen, omdat ze in het ene gewest wel mogen leveren om vijf uur 's ochtends, en in het andere niet. We gaan er ook van uit dat de drie ministers de investeringen valoriseren die we nu deden in nieuw en stil transport – bijvoorbeeld wanneer ze het rekeningrijden weer bekijken. Stille, energiezuinige vrachtwagens zijn duur, en het zou niet fair zijn om die nog eens extra te belasten wanneer ze het verkeer net ontlasten.”
Bron : Comeos

Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis