Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

Quick viert zijn 40ste verjaardag !

Enkele cijfers – Quick in België
In 2010 bediende Quick in België meer dan 40 miljoen klanten en bereidde 32 miljoen burgers, waarvan één derde Giants, 20 miljoen porties frietjes, 3.1 miljoen kindermenu's, 1,8 miljoen ijsjes en milkshakes, 700.000 salades. 70% van ons vlees is afkomstig van Belgische runderen. Alle steaks zijn 100% puur rundvlees, zonder additieven en worden geproduceerd in België. De frituurolie is 100% plantaardig en wordt gerecycleerd tot biobrandstof.

De eerste Quick‐restaurants openden hun deuren in 1971 in Schoten en Waterloo op de parking van hypermarkten. Enkele jaren eerder had baron Vaxelaire een team naar de Verenigde Staten gestuurd om er de restaurantconcepten te bestuderen die aan de andere kant van de oceaan sinds 1940 hun opmars maakten. De stichter van de GB‐groep had het geniale idee om de hamburgerrestaurants aan te passen aan de Europese gewoonten en smaken. De creatie van de onnavolgbare Giant bewees van meet af aan de wil om afstand te nemen van de uitgesproken zoute en zoete smaken die in de Verenigde Staten erg aanslaan. Quick koos ervoor zich te differentiëren in de smaak, door de eerste burgers met kip en vis te lanceren, net als door de introductie van salades op de kaart.

1978 wordt een scharnierjaar, met de start van de uitbreiding via franchise. Twee jaar later zet de restaurantketen haar eerste stapjes in Frankrijk. En later volgen Luxemburg,Rusland, Algerije, Nieuw-Caledonië en Martinique. Einde 2010 werken meer dan 19.000 werknemers in de 483 restaurants van de groep. In België is Quick marktleider met 84 restaurants waarvan 3 met het Giant Barconcept. In totaal benadert de verkoop van de groep Quick 1 miljard euro!

Quick toont zijn verleden… en zijn toekomst!
Om een beeld te schetsen van deze snelle evolutie, organiseert Quick een tentoonstelling in Brussel. Die biedt de mogelijkheid om voorwerpen, affiches en andere elementen van vroeger te verzamelen en zal de bezoekers onderdompelen in de geschiedenis van het merk dat, zeker in de beginjaren, aan de klanten duidelijk moest maken dat ze geen mes en vork kregen bij hun eerste Giant. De groenten en frieten werden gesneden in de keuken en daar werden ook de sausen bereid. Bij gebrek aan Europese leveranciers begin jaren '70 werden de uitrusting, verpakkingen en bekers uit de VS geïmporteerd. Duidelijk een andere tijd en wat een contrast met vandaag!

De site www.quick40.be is gewijd aan dit evenement en geeft iedereen de kans om de 40ste verjaardag van Quick mee te maken en zijn herinneringen te delen… een uitgelezen kans om mooie momenten uit een ver verleden te herbeleven!

Maar daar blijft het voor Quick niet bij: ter gelegenheid van zijn 40ste verjaardag lanceerde Quick in september 2010 ‘Quick Lab'. Het merk vroeg aan studenten van gereputeerde scholen om zich te verdiepen in de identiteit van het merk: de architectuur van de restaurants, de visuele kenmerken, de stijl van de uniformen, de verpakkingen en ook het design en de nieuwe diensten. Dit project, doorgevoerd in partnerschap met tien scholen voor architectuur en toegepaste kunsten, had tot doel een beeld te schetsen van Quick… over 40 jaar. De beste projecten worden in mei in Parijs en in september in Brussel tentoongesteld. De Belgische scholen La Cambre, Sint-Lucas Packaging en Sint-Lucas Architectuur namen deel aan Quick Lab.

Rudy Hulsman, Algemeen Directeur Quick Belux, legt uit: ‘Voor een bedrijf als Quick, waar men de gewoonte heeft vooruit te kijken, is het niet steeds vanzelfsprekend om de tijd te nemen om het verleden te analyseren. Nochtans is het opmerkelijk dat dit 100% Belgisch concept zo'n succes heeft gekend – zelfs in het buitenland – en ook standhoudt op een sterk concurrentiële markt. Om die reden zijn we verheugd een tentoonstelling te kunnen wijden aan het verleden van Quick, maar tegelijkertijd hebben we wel aan studenten gevraagd om een beeld te schetsen van hoe we eruit zullen zien over 40 jaar. Het resultaat is verbluffend!'

Quick, een restaurant dat evolueert met zijn tijd
Sinds zijn oprichting laat Quick de architectuur van zijn gebouwen en het interieur van zijn restaurants voortdurend evolueren. De sfeer en de concepten die men kiest worden bepaald door de omgeving waarin het restaurant is ingeplant (stadscentrum, stadsrand, winkelcentrum, luchthaven, rustplekken langs de snelweg….) Quick past zijn restaurants ook aan de nieuwste consumententrends aan om verschillende profielen van klanten aan te spreken. Vandaar dat de groep in 2009 een nieuw concept gelanceerd heeft aan het Centraal Station in Brussel: de Giant Bar. Het concept « Hamburger on the go! » bleek succesvol en werd daarom recent uitgebreid naar Namen en Gent. De Giant Bar, waar de beroemde burger van Quick centraal staat, richt zich hoofdzakelijk op drukke locaties en vind je daarom vooral in de stadcentra terug.

Quick Instituut
Het is vanzelfsprekend dat in de loop van die 40 jaar de samenleving sterk is geëvolueerd, zeker ook in haar voedingsgewoonten. Quick stelt zich in deze evolutie verantwoordelijk op: sinds jaren onderneemt Quick concrete acties om voortdurend evenwichtigere producten aan te bieden, om bij te dragen tot de kennis en verbetering van de voedingswaarde, om de ecologische voetafdruk te verkleinen en de ontwikkeling van zijn talenten te bevorderen. Het Quick Instituut, opgericht in 2008, steunt op de kennis van interne en externe experts en heeft tot missie research te ondersteunen, discussie te stimuleren en verbeteringspotentieel af te bakenen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op het vlak van kwaliteit, voeding, milieu en talentontwikkeling.

Bijvoorbeeld, dankzij de onderzoeken die ondersteund werden door het Quick Instituut is het bedrijf erin geslaagd het zoutgehalte van haar burgers te beperken, het vetgehalte sterk te verminderen, de kwaliteit van haar frituurolie te verbeteren, kinderen en jongeren te sensibiliseren rond voeding…

Quick was de pionier bij heel wat innovaties:
Quick was de eerste Europese hamburgerrestaurantketen. Aan de eerste klanten moest dus een ‘handleiding' worden gegeven.

Quick opende de eerste Europese Drive-in.
Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen heeft Quick als eerste de verpakkingen van polystyreen vervangen door recycleerbaar karton, koos Quick voor uitsluitend plantaardige olie en opteerde de groep voor bepaalde composteerbare verpakkingen.

In 2010 lanceerde Quick de eerste bio‐burger, maar voordien had het merk ook al geïnnoveerd door de introductie van bruin brood, warme sausen, toasts in de plaats van buns, long burgers, ‘Twin Burgers' (twee verschillende burgers in één die je makkelijk kan delen, de ‘double effect' (twee verschillende smaken in één burger), en vis uitsluitend van duurzame vangst (met MSC-certificaat).

Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis