Quetzal

Nieuwe trend: klanten winkelen voor anderen

Colruyt lanceerde de Apporto-app, waarmee minder mobiele klanten in contact kunnen komen met andere mensen die bereid zijn om te winkelen. De app is volledig gratis en heeft meestal een sociale functie.

Klanten beheren alles

 "Het platform brengt de bestaande 4 miljoen klanten van Colruyt Group samen in een sociaal netwerk dat het mogelijk maakt om boodschappenlijstjes met anderen te delen", zegt Frans Colruyt bij GVA. Via de app kunnen klanten hun boodschappenlijstjes delen met anderen die zich hebben geregistreerd als een persoonlijke shopper. Beide partijen specificeren waar en wanneer ze een levering willen leveren of ontvangen, evenals het bedrag aan commissie. "Klanten regelen alles zelf. Wij faciliteren de service. Ons doel is niet om de voorbereiding van producten voor klanten door onze werknemers te waarborgen. "

De app heeft veel voordelen voor Colruyt: ten eerste heeft het vooral een sociale functie, maar het is ook een hulp voor mensen die niet willen winkelen. "Voor huishoudens waar zowel volwassenen werken als voor minder mobiele mensen, is winkelen een echte uitdaging. "Om geen mensen uit te sluiten die geen smartphone hebben, denkt Colruyt een telefoonlijn te lanceren die dezelfde functie zou hebben.

Winkelen voor André

Colruyt is niet het enige bedrijf dat wil wedden op de sociale functie van de supermarkt: de Select-supermarkt in Lauwe heeft een vergelijkbare service. Met ` Shopping for Andre` moedigt het bedrijf shoppers aan om voor gehandicapten te winkelen.

 "Aan de ene kant heb je mensen die moeite hebben met lopen of geen tijd hebben om in winkels te gaan winkelen. Aan de andere kant zijn we op zoek naar mensen die thuis willen winkelen. We zijn op zoek naar een `match` om de boodschappen naar onze klanten te sturen. In principe wordt al het andere tussen hen geregeld ", zegt Céline Huysentruyt de Select in De Standaard.

In tegenstelling tot Colruyt ontvangen de vrijwilligers van Lauwe een vaste vergoeding van 1 euro per levering.

"De webshop is geen optie"

De supermarkt is van mening dat de sociale functie van de dienst van groot belang is, maar beschouwt deze service ook als de ideale manier om de webwinkels van grote ketens te dwarsbomen. "We moeten het proces online volgen, maar het maken van een webshop is te duur voor ons. Dus we moesten een alternatief vinden. "

Bron: Retaildetail


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis