Côté Sushi - Juli / Augustus / September

"Muziek is een integraal onderdeel van de winkelervaring"

Beter geen muziek dan een slechte keuze van geluid in petto. Een soundtrack die perfect aansluit op de merkbeleving, verhoogt de verkoop en klantloyaliteit.

Creëer een sfeer

"Muziek heeft een grote invloed op de gemoedstoestand van mensen; het creëert een speciale sfeer. Er is ook een groeiende interesse in de rol die muziek kan spelen in winkels en restaurants. De impact ervan wordt steeds duidelijker ", zegt Rolf Dröge, mede-oprichter van de Amsterdamse start-up Kollekt.fm . Dit bedrijf heeft een nieuwe muzikale service ontwikkeld met de naam `Atmosphere` voor het gebruik van winkels en horeca.

Geen standaard afspeellijsten hier, maar achtergrondmuziek die perfect past bij het merk en de doelgroep. De soundtrack wordt elke maand geselecteerd door artiesten en dj`s, zodat de winkelervaring altijd optimaal blijft. De service wordt nu ingezet op meer dan 150 locaties in acht verschillende landen.

Aangepaste relatie

"Retailers zetten zich in om langdurige relaties met hun klanten op te bouwen. Muziek kan hen helpen. Muziek is een integraal onderdeel van de totale ervaring die wordt aangeboden door het verkooppunt. Winkeliers investeren veel tijd en geld in de lay-out, de collecties, de winkel ... Muziek hoort ook bij hun prioriteiten. Een aangepaste geluidsomgeving maakt het mogelijk om een ​​persoonlijke link met het merk te creëren. Het mag niet worden verwaarloosd. Soms is het beter om helemaal geen muziek te hebben dan een slechte muziekkeuze. "

De markt voor muziekinstore is lang traag geweest, zegt Rolf Dröge. Traditionele actoren zijn vaak beperkt tot standaard leeslijsten die niet passen in de merkervaring van de retailer. Maar retailers vragen om oplossingen op maat. "Ze willen hun leven vereenvoudigen. Aan de consumentenkant is de muziekwereld ingrijpend veranderd onder invloed van diensten zoals Spotify en Apple Music . Dat is innovatie! "

Sommige ondernemers maken zichzelf gewoon een leeslijst op basis van hun persoonlijke smaak. Maar om dat te doen, moet je veel tijd en energie besteden. "Merchants realiseren zich ook niet altijd dat streamingdiensten zoals Spotify niet voor commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt - de licentie verbiedt het. We vinden het ook belangrijk dat muzikanten goed worden gecompenseerd voor hun werk. "

Merkidentiteit

Hoe werkt de service concreet? Sfeer is als een soort Airbnb voor instore muziek. "We fungeren als een intermediair tussen muzikanten en dj`s enerzijds en merken anderzijds. Tijdens een voorlopig interview willen we de merkidentiteit van de winkelier nauwkeuriger definiëren. Welke boodschap wil hij communiceren met de klant? Wie is deze klant? Welke taak doet hij, wat zijn zijn hobby`s? En welke muzikale smaken kunnen we ermee associëren? We zoeken dan naar artiesten die bij dit profiel passen. We hebben een uitgebreid netwerk van muzikale experts. Deze `curatoren` creëren een goede identiteit in overleg met de retailer. We houden rekening met feedback en corrigeren de opname indien nodig."

Muziek is ook belangrijk voor winkelmedewerkers die niet noodzakelijkerwijs de hele dag dezelfde nummers willen horen. "Elke maand voegen we honderd nieuwe nummers toe aan de lijst. Dat is zeven tot acht uur meer muziek. De afspeellijst wordt daarom steeds langer. "

Zijn de effecten meetbaar? "Volgens de onderzoeken kan een goede `brand fit` resulteren in een omzetstijging van maar liefst dertig procent. We hebben echter geen directe cijfers. Alles wat we weten is dat onze klanten zeer tevreden zijn."

Lokale aanpassing

Neem het voorbeeld van de brillenhandelaar van Ace & Tate , actief in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden. De retailer richt zich op de groep jonge stedelijke millennials . Twee curatoren selecteren afwisselend een dynamische soundtrack, een afwisselend huis, disco, funkstijlen ... "De afspeellijst is vrolijk en toegankelijk en bevat zowel moderne elektronische muziek als oudere titels. Dezelfde muziek wordt uitgezonden in alle winkels, van Antwerpen tot Stockholm. " Ellis Gourmet Burger , die vestigingen in België, Nederland en Frankrijk heeft ook gekozen voor een enkele afspeellijst jazzy en bluesy accenten. "De schoonheid van dit alles is dat onze klanten groeien, en wij ook."

De meeste merken kiezen voor een uniforme identiteit, maar Atmosphere kan ook op verzoek soundtracks lokaal aanpassen. Dit is met name het geval voor de Nederlandse multi-merkketen We Are Labels , die in 2016 een eerste Belgische winkel in Antwerpen opende. "Deze winkelier hecht veel belang aan de winkelervaring. Hij wil een merkervaring creëren die zo onweerstaanbaar is dat klanten de speciale reis maken om de winkel te bezoeken. Muziek is grotendeels verantwoordelijk voor deze ervaring. De soundtrack werd lokaal aangepast voor de Antwerpse winkel, met een iets groter aandeel Franse nummers."

Niet alleen in de winkels

De muziek hoeft niet altijd beperkt te zijn tot de winkel. "Voor de Nederlandse biologische keten Marqt , een van onze eerste klanten, hebben de positieve feedback ons ​​ertoe aangezet verder te gaan. We verzenden de afspeellijst van het kanaal buiten de winkels. Consumenten kunnen naar de muziek op de website marqt.kollekt.fm luisteren zonder zelfs in te loggen. Het is een manier om de merkervaring van Marqt uit te dragen en de klantrelatie te versterken. In de toekomst zijn we ook van plan om afspeellijsten over streaming-services te delen. Maar de meeste klanten geven er de voorkeur aan om onafhankelijk te blijven van elk platform."

Hoe ziet het kanaal de toekomst? "We kijken naar de mogelijkheid om samen te werken met derde partijen om de invloed van muziek te meten. We willen de verblijftijden en heatmaps analyseren met behulp van sensoren in winkels. Deze gegevens zullen ons helpen de invloed van muziek op koopgedrag beter te begrijpen, zodat we onze klanten beter van dienst kunnen zijn."

Bron: Retaildetail


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis