Joyn - 18/01/21-18/04/21

Interview met een franchisenemer van World Options, die binnenkort opstart in Vlaanderen

De kick dat je inzet beloond wordt is in loondienst niet te behalen

Marc heeft voor deze franchiseformule gekozen, omdat hij gelooft in deze vorm van transport: “We zitten vele malen dichter op de klant dan de grote carriers van deze wereld. Hiermee is het ontzorgen, snel schakelen en bieden van overzicht en eenvoud vele malen beter voor de klanten. Na een mislukte poging van 3 maanden om gaten te schieten in de portal van World Options ben ik bij mezelf te rade gegaan wat me nog tegen zou kunnen houden in de beslissing om hiermee als ondernemer te starten. Uiteindelijk niets, is dus gebleken. De portal en gekoppelde servicegraad zijn de huidige markt ver vooruit. Als je in de juiste vijver vist, verkoopt de gehele propositie zich bijna vanzelf middels een korte demonstratie van de mogelijkheden. De lange termijn relatie behouden met de klant is echter heel belangrijk en is vooral gebaat bij een goede mix van sociaal en zakelijk doch altijd servicegericht contact met de klant. Dit laatste sluit erg aan bij mijn persoonlijkheid en voelt daarmee erg natuurlijk aan. Alles bij elkaar genomen stelde ik mijzelf de vraag wat ik over 10 jaar tegen mezelf zou zeggen als ik deze kans niet had genomen. Ik zou het mezelf erg kwalijk hebben genomen denk ik.”

Prognoses

Marc heeft (nog) geen personeel in dienst. “Ik ben gestart zonder personeel en ga de komende 12 maanden monitoren of de groei en de markt het mogelijk maakt om met personeel uit te breiden. Voorlopig loop ik vooruit op de gemaakte prognoses. Met het maken van de prognoses ben ik goed en realistisch ondersteund door World Options. Een goede prognose is een fijne leidraad om je aan vast te houden en eventueel bij te sturen”, vertelt Marc.

Op eigen benen staan

Op de vraag hoe Marc het ervaart om franchisenemer te zijn, reageert hij: “Op eigen benen staan brengt veel verantwoordelijkheid en risico met zich mee. Je bepaalt je eigen kansen door het invullen van zelfgemaakte plannen en probeert het risico daarmee te vormen naar een gecalculeerd risico. Dit geeft mij een fantastisch gevoel. Je bent erg scherp en gefocust op je activiteiten en de resultaten daarvan. Misschien is het nog het meest primitief te omschrijven als de jager die vroeger van huis ging en iets moest vangen om eenvoudigweg te kunnen eten. De kick als je merkt dat je inzet beloond wordt met resultaten is voor mij in loondienst niet te behalen merk ik nu.”

Ondersteuning

Marc heeft tijdens de voorbereiding ondersteuning vanuit de franchiseformule ontvangen, maar nu hij eenmaal franchisenemer is, ontvangt hij nog steeds ondersteuning: “De ondersteuning is eigenlijk onveranderd goed te noemen. In de voorbereiding is stilgestaan bij alle vragen en opmerkingen die ik maar kon bedenken. Stap voor stap alles doorgenomen, me goed laten voorlichten door externe expertise, het onlosmakelijke financiële plaatje kloppend gemaakt en weer terug aan tafel gegaan met World Options. De cursussen en persoonlijke begeleiding kort voorafgaande aan mijn start zijn erg doelgericht en geven een heel goed handvat in hoe, wanneer en op welk moment te handelen. Iedereen binnen de organisatie werkt samen om één ding te bereiken: optimaal tevreden klanten voor de lange termijn. Daarvoor hebben we ook in de avonden en weekenden contact met elkaar mocht dit nodig zijn. Mijn perfecte voorbeeld van de open en vooruitstrevende ondersteuning is een door mij geopperde en gewenste (maar uiterst specifieke) aanvulling op de portal. Hoewel zeer klant specifiek is hier binnen 5 weken een invulling voor bedacht door mijn collega’s van IT. Dit heeft mij nog verder gesterkt in mijn gevoel voor de juiste club te hebben gekozen.”

Anekdote

Marc heeft ook nog een anekdote die hij graag wil delen: “Mijn eerste repeterend bestellende klant had ik al na een paar dagen te pakken. Licht nerveus over de te verzorgen demonstratie en mogelijk te horen vakjargon bij de klant heb ik met veel bravoure mijn eigen indruk verkondigd. Hierbij heb ik vooral verduidelijkt dat ook ik fouten zal maken, dat ook World Options fouten zal maken, dat ook de carrier fouten zal maken… en dat ook u als klant fouten zal maken. Waarop de klant antwoordt: ‘Marc jongen… Dit is werkelijk zo’n perfect systeem en de geboden hoge service geven mij zoveel rust dat je zo hard niet hoeft te lopen. Als je een klant treft die mogelijk twijfelt aan het geheel, dan laat hem mij maar bellen. Ik geef ze het laatste zetje wel!’ Dat wil je natuurlijk horen bij je eerst gemaakte deal!”

Tips voor startende franchisenemers

Tot slot heeft Marc tips voor startende franchisenemers: “Stop met denken en ga doen. Je moet je uiteraard goed voorbereiden en laten informeren, maar veel dingen kun je eenvoudig niet vooraf inschatten. De angst dat er deuren dichtgaan wordt altijd beantwoord met de verbazing van nieuwe deuren die onvoorzien open gaan. Het is flink gas geven, maar de beloning van behaalde resultaten is dat het energie oplevert. Succes!”

Bron  : Franchise+


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis