Donutello - Banner September / Oktober / November

Hunkemöller stopt met franchise

‘Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe', licht financiële topman Ron Hemmer het besluit om de ondernemers uit te kopen toe. ‘We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.'

Hunkemöller verwacht daadkrachtiger te zijn als het bedrijf zelf aan de knoppen zit en kan beslissen over investeringen. Inmiddels zijn 36 winkels, inclusief medewerkers, aan Hunkemöller verkocht. Het zijn goedlopende winkels, waarvoor de `juiste prijs` is betaald, aldus Hemmer. Voor 25 winkels ligt er voorlopige verkoopovereenkomst en voor vier winkels is nog geen overeenstemming.

Het grootste deel van de 819 vestigingen van de Amsterdamse lingerieverkoper zijn al eigen winkels, en daarmee groeit het bedrijf ook het hardst. Buiten Nederland zijn er nog zo'n vijftig franchisewinkels, bijvoorbeeld in het Midden-Oosten. Er zijn volgens Hemmer nog geen plannen om die over te nemen.

Twee keer zoveel winkels
Het komt niet vaak voor dat een winkelketen zijn franchisewinkels opkoopt. De aankoop moet een bijdrage leveren aan de ambitieuze groeiambities van Hunkemöller, die het aantal winkels de komende vijf jaar wil verdubbelen naar 1600. De omzet van zo'n €500 mln zal, geholpen door de snelle groei van de internetverkoop, waarschijnlijk ook verdubbelen.

De snelste groei van het lingeriemerk vindt plaats in Europa. De Benelux staat wel zo'n beetje vol met Hunkemöller-winkels. Maar er worden daar wel winkels omgebouwd, vergroot en verplaatst naar prominentere locaties. De opening van flagshipstores en grotere winkels kan in Nederland volgens Hemmer leiden tot lichte afname van het aantal winkels.

In Duitsland, waar Hunkemöller al stormachtig is gegroeid naar ruim 300 winkels, koerst het ondermodemerk de komende vijf jaar af op 200 winkels extra. Het bedrijf staat bovendien op het punt met tientallen winkels Zwitserland te veroveren en het aantal van ruim dertig Spaanse winkels kan doorgroeien naar meer dan 150.

In China, waar Hunkemöller zijn bh's, jarretels en slips al via onlinemarktplaats Alibaba verkoopt, gaat het bedrijf enkele winkels testen voordat een expansieplan wordt gemaakt. De Verenigde Staten, waar concurrent Victoria's Secret groot is, is geen prioriteit.

Eerste sportwinkel in Nederland
Het bedrijf heeft ook besloten verder te gaan met zijn sportmerk HKMX. Dat wordt zelfs een aparte keten. In het vernieuwde Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne gaat, na een primeur voor Berlijn, in december de eerste Nederlandse HKMX-winkel voor sport-bh's en andere sportkleding open. Het is de bedoeling om de komende vijf jaar vijftig sportwinkels te openen.

Intussen is het bedrijf, dat klanten een completer assortiment en ervaring wil bieden, wel gestopt met shop-in-shops. De 33 winkeltjes in V&D-vestigingen verdwenen al met het faillissement van de warenhuisketen. De shop-in-shops van Hunkemöller in Duitse Karstadt-winkels gaan aan het eind van dit jaar dicht.

Versnelde investeringen
Hunkemöller betaalt de groei uit eigen zak. `Het grootste deel van onze inkomsten, het brutobedrijfsresultaat van ruim €60 mln, investeren we meteen weer in het bedrijf`, zegt Hemmer. De lingerieketen kan volgens hem de investeringen versnellen, mede omdat het geen geld kwijt is aan aandeelhoudersleningen of dividend.

De Amerikaanse investeerder Carlyle, die Hunkemöller begin vorig jaar voor naar verluidt €415 mln kocht van PAI Partners, denkt de aankoop bij een latere verkoop wel weer terug te verdienen. Financieel persbureau Bloomberg berichtte onlangs dat Carlyle alweer overweegt Hunkemöller van de hand te doen, maar daar wil Hemmer niet op reageren.

Bron : fd.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis